opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-123.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

44 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Komu przeszkadzał Giuseppe Verdi

Od prawie 100 lat Arena di Verona gromadzi tłumy operomanów, prezentując dzieła Giuseppe Verdiego, i nie tylko. W te wakacje na przykład dano 12 przedstawień Nabucca, aż 17 wykonań dwóch wersji Aidy, 4 Rigoletta, a poza tym tylko 6 Madama Butterfly i 4 Toski.

W skali światowej opera ciągle żyje klasyką i nic nie wskazuje, aby można było to zmienić. Czołowe miejsce w sprzedaży biletów zajmują arcydzieła Verdiego, na które publiczność chętnie powraca, jeśli teatry i festiwale proponują ciągle nowe, doskonałe obsady solistów, porywające interpretacje muzyczne pod wybitnymi batutami, oraz (w tej kolejności) inscenizacje śmiałe i atrakcyjne, ale zgodne z zapisami librecistów, didaskaliami i eksponującymi sztukę wokalną, stworzoną przez tego geniusza opery.

Myślałem o tym wszystkim oglądając w Veronie któryś już raz z rzędu Aidę, obecnie wyreżyserowaną przez nestora włoskich inscenizatorów Gianfranco de Bosio. Ten wybitny reżyser i teoretyk zajmujący się zagadnieniami sztuki operowej zgodził się przed laty po moich namowach zrealizować Don Carlosa w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Premiera odbyła się w ramach corocznych Dni Verdiego, jesiennego festiwalu prezentującego wszystkie tytuły verdiowskie w naszym stałym repertuarze. Było ich – gdy rozstawałem się z tym teatrem – w sumie aż 13, nie licząc wieczoru galowego z fragmentami dzieł wykonywanych tylko koncertowo.

De Bosio nie dowierzał: – Jak to, utrzymuje pan w codziennym repertuarze połowę twórczości Verdiego? Tego nie dokonał dotąd żaden teatr na świecie! Mistrzu – odparłem – razem z baletami dysponuję w stałym repertuarze 42. spektaklami, grając ponad 270 spektakli w każdym sezonie.

Jeszcze kilkanaście lat temu każdorazowe jesienne Dni Verdiego w Poznaniu prezentowały przy nadkompletach publiczności Nabucco, Traviatę, Trubadura, Aidę (w reżyserii Marka Weissa-Grzesińskiego), Makbeta, Rigoletto (Krzysztof Jasiński), Moc przeznaczenia (Robert Skolmowski), Bal maskowy (Waldemar Zawodziński), Otello (Michał Znaniecki), Don Carlos (Gianfranco de Bosio), Stiffelio (Paweł Szkotak) i Ernani (wykonanie koncertowe).


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART