opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




20 listopad 2017       


Wydarzenia

  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

61 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Carmen, mistrzostwo świata

Na Bregenzer Festspiele nad Jeziorem Bodeńskim bywam od dawna. W latach siedemdziesiątych graliśmy tam z Polskim Teatrem Tańca w choreografii Conrada Drzewieckiego Wieczór Baletowy do muzyki polskiej i był to wielki sukces. Potem na scenie nad taflą jeziora zainscenizowano Opowieści Hoffmanna. Oglądałem to wspaniałe widowisko z udziałem Urszuli Koszut, młodej wówczas polskiej gwiazdy operowej, we wszystkich czterech wcieleniach miłosnych westchnień romantycznego poety (Olimpia, Julietta, Antonia, Sylwia). Była fascynująca swą wszechstronnością, metamorfozą sceniczną i głosem pięknym, sugestywnym, od bezbłędnej koloratury, przez urzekający liryzm, aż do dramatycznej ekspresji.

W okresie mojej pierwszej warszawskiej dyrekcji nasza produkcja wagnerowskiego Parsifala została zaszczycona zaproszeniem na bregencki festiwal i było to bodaj najtrudniejsze, ale jakże satysfakcjonujące polskie operowe osiągnięcie.

Odkąd mam wpływ na repertuar operowych podróży łódzkiego Grand Touru gorliwie pilnuję, aby niczego nie pominąć z wielkich wydarzeń plenerów na wodzie, u zbiegu granic Austrii, Niemiec i Szwajcarii. W ostatnich latach był to Czarodziejski flet, Andrea Chenier i Turandot, które oglądaliśmy zdumieni i zachwyceni. Z biegiem czasu bodeński festiwal rozrastał się organizacyjnie, bogacił w nowoczesną technikę (rewelacyjne oświetlenie, przeźrocza, doskonałe nagłośnienie, precyzyjny system telebimów). Stale powiększana widownia gromadzi co wieczór tysiące wymagających, bo płacących wysokie ceny biletów widzów z całej Europy, nie mówiąc o wycieczkach chińskich, japońskich i amerykańskich.

Ze względu na warunki plenerowe i monumentalność dekoracji w każdym sezonie przygotowuje się tylko jedną gigantyczną inscenizację. Ostatnio nawet raz na dwa lata, aby umożliwić wszystkim zainteresowanym uczestniczenie w tym unikalnym w skali światowej przedsięwzięciu operowym.

W tym roku przyszła kolej na Carmen. Już z oddali widać było wyłaniające się z tafli jeziora gigantyczne ręce, w których trzymane były olbrzymie karty, z których przepowiedni spełni się los tytułowej bohaterki. Nic tu nie rozgrywa się na placu w Sewilli, w tawernie, podczas górskiej przeprawy przemytników lub przed wejściem na corridę. Wszystko to zastępuje wielopłaszczyznowa przestrzeń zbudowana z kart do gry, co multiplikuje toczącą się grę o pieniądze, uczucia, rozterki, ambicje i namiętności.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART