opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




23 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Manru 669-108.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

44 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Piszę o tym z Walencji …

W jego zalety wspaniale  wpisała się świetnie dobrana obsada solistów. W roli tytułowej wystapiła Mariella Devia, od wielu lat najwybitniejszy włoski sopran. U progu swej światowej kariery otwierała po trzęsieniu ziemi Teatro Vittorio Emanuele w Messynie, śpiewając Łucję z Lammermoor z zespołem łódzkiego Teatru Wielkiego. Przed kilkunastu laty pojawiła się w Poznaniu na czele mediolańskiej La Scali, aby wykonać Stabat Mater Rossiniego, którą dyrygował Ricardo Muti. Wreszcie przed rokiem w Teatro Regio w Turynie z zachwytem oglądaliśmy ją w Roberto Devereux Donizettiego, co zafundował nam lubujący się w pięknym śpiewie łódzki „Grand Tour”. Natomiast obecnie agencja ta wytropiła Mariellę Devię w kolejnej rewelacyjnej roli z epoki bel canto. Jej Lukrecja Borgia przejdzie do historii wokalistyki XXI wieku właśnie dzięki inscenizacji oglądanej przez nas w Walencji.

Drugim bohaterem tego spektaklu był Marko Mimica w roli Alfonso de'Este. Bas o pięknym, idealnie wyrównanym głosie, świetnej aparycji i powściągliwym, acz sugestywnym aktorstwie. Jeśli dodać dobry poziom wokalny i sceniczny wszystkich pozostałych postaci, a szczególnie walory tenora lirycznego Williama Devenporta (Gennaro), doskonale brzmiący chór, a przede wszystkim zespół Orkiestry Miasta Walencji, to otrzymujemy obraz produkcji, który długo będziemy pamiętać. Dyrygował Fabio Biondi, mistrz stylu bel canto, znany w Polsce z koncertowego wykonania Montecci i Capuletti Belliniego.

Walencja, ośmiusettysięczne, trzecie po Madrycie i Barcelonie miasto Hiszpanii, od kilkunastu lat posiada wspaniały, nowoczesny, super odważny architektonicznie z przepięknymi wnętrzami gmach operowy, wzniesiony w dużej mierze za pieniądze europejskie. Mimo wysokich cen biletów na każdym spektaklu tłumy eleganckiej, kompetentnej i świetnie reagującej publiczności. To wszystko musi kosztować, ale to się opłaca.

Siedziąc na tej luksusowej widowni myślałem o naszym najmłodzym gmachu operowym w Białymstoku, gdzie Maria Sartova dopiero co zrealizowała - podobno piękny - spektakl Cyganerii  z Lampertem, Bartmińskim, Komasą, Rakiem, Sobotką, Vesin, Gierlachem, Łukomskim, Anyszką i Rymanowskim.

Byłoby wspaniale, gdyby Białystok dzięki nowej siedzibie, artystycznym ambicjom i swej wiernej publiczności stał się Walencją opery polskiej. Tylko czy Europa będzie chciała rozkapryszonej Polsce dawać na to pieniądze ?

                                                                        Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART