opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




26 maj 2017       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

46 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Piszę o tym z Walencji …

W polskim repertuarze operowym pojawiło się wybitne dzieło opowiadające emocjonującą historię hiszpańską, skomponowane przez Giuseppe Verdiego, który przeprowadził swą twórczością gatunek operowy od bel canta do weryzmu, czego przykładem jest Moc przeznaczenia, bo o niej właśnie mowa. Jej premierę dała Opera Śląska, zresztą już po raz drugi w swej bogatej historii.

Według włoskiej zakulisowej tradycji zagranie tej opery przynosi – podobnie jak Dama Pikowa w repertuarze rosyjskim – bliżej nieokreślonego pecha. Dotyczy to zwłaszcza dyrektora teatru. Toteż przez wiele sezonów grałem w Poznaniu Moc przeznaczenia, ale odziedziczoną po poprzedniku w intersującej reżyserii Roberta Skolmowskiego i fatum nie działało.

Podobnie w Bytomiu, gdzie dyr. Łukasz Goik ciągle prowizorycznie pełni obowiązki, więc pech i fatum ma szansę zmienić się w powodzenie, gdy otrzyma wreszcie nominację, jako wychowanek tego teatru, dobrze wykształcony i przygotowany do dyrektorowania utalentowany manedżer.

Spektaklu tego jeszcze nie widziałem, ale jak donoszą melomani uważający się za znawców, jego reżyser po raz kolejny okazał się mało natchnionym wydziwusem. Za to w warstwie muzycznej przedstawienie przygotowane zostało na dobrym poziomie przez Jakuba Kontza, a obsada wokalna odniosła sukces na czele z solistami Komanderą, Godlewskim, Teligą, a zwłaszcza pięknie i muzykalnie śpiewającą Ewą Biegas w roli Eleonory.

Piszę o tym z Walencji, gdzie właśnie oglądałem najnowszą produkcję  Lukrecji Borgii Gaetano Donizettiego. Jaka szkoda, że to arcydzieło jest prawie nieznane w Polsce. Jego jedyna przed laty realizacja w Warszawie została pokiereszowana przez innego, zupełnie pozbawionego natchnienia reżyserskiego kombinatora. Pozostała tylko w pamięci tytułowa kreacja Joanny Woś, królowej polskiego bel canto.

Tutaj w Walencji reżyserował Emilio Sagi, a scenografię firmował Llorenç Corbella. Powstał spektakl nowoczesny, funkcjonalny, interesująco oświetlony, klarownie opowiadający historię tragicznych związków syna (Gennaro), nieznanej matki (Lukrecja) i jej męża (Alfonso), w atmosferze szalonych zabaw, skrytobójstwa i trucicielstwa.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART