opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




23 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-48.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

46 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Lublinianka Antonina Campi

Pewnie w ogóle nie znacie i nie kojarzycie tego nazwiska. Urodziła się w Lublinie w 1773 roku jako Antonina Miklaszewiczówna. Ojciec jej był nauczycielem muzyki, instrumentalistą i po trosze dyrygentem. U niego zaczęła naukę śpiewu i mając zaledwie 12 lat zadebiutowała w rodzinnym mieście, aby 3 lata później zostać nadworną śpiewaczką i ulubienicą króla Stanisława Augusta. On to obsypywał ją prezentami i sfinansował dalsze kształcenie u Pietra Persechiniego w Królewskiej Szkole Śpiewu. Wkrótce otrzymała zaproszenie od znanego antreprenera Domenico Guardasoniego na kontrakt do Opery Włoskiej w Pradze, gdzie rozpoczęła się jej międzynarodowa kariera.

Tam w roku 1792 wyszła za mąż za włoskiego śpiewaka Giovanniego Campi, zaprzyjaźniła się z nie byle kim, bo samym Wolfgangiem Amadeuszem Mozartem, który zachwycony trzyaktowym głosem z zawrotną techniką koloraturową napisał specjalnie dla niej arię di bravura taką, jakiej nikt równie precyzyjnie nie był w stanie wykonać. Zasłynęła jako Hrabina w Weselu Figara, Konstancja w Uprowadzeniu z Seraju, Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie oraz Donna Anna w Don Giovannim. Plotkowano, że tę ostatnią partię Mozart skomponował z myślą o niej.

Niedługo potem zaangażowała się do Opery Cesarskiej w Wiedniu, występując również w teatrze Emanuela Schickanedera, librecisty, reżysera i pierwszego Papagena w Czarodziejskim flecie. Oboje grali w tym spektaklu wkrótce po śmierci Mozarta. W roku 1801 otwierała nowy gmach Theater an der Wien partią Klary w operze Aleksander Franza Teybera. Ferdynando Paer specjalnie dla niej skomponował operę Sardzino, a głośne w Europie sukcesy odnosiła w dziełach Giovanniego Paisiella, Gioachina Rossiniego i Antonia Salieriego. Odbywała liczne tourne, najczęściej występując na scenach Berlina, Stuttgartu, Monachium, Wrocławia, ale również we Lwowie, Krakowie i Warszawie. Była pierwszą polską śpiewaczką, która otrzymała najwyższy operowy tytuł Kammersängerin, przyznany jej w Wiedniu w roku 1818.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART