GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMagda Gessler opery polskiej
Strona 1 z 2
Pojechałem na uroczystość 80-lecia urodzin Tadeusza Kijonki, poety, wydawcy, działacza społecznego, wieloletniego kierownika literackiego Opery Śląskiej. Jako instytucja teatr ten ma się zupełnie dobrze. Pełniący przejściowo obowiązki dyrektora Łukasz Goik jest jeszcze młodym menedżerem, który w swym dorobku zawodowym przeszedł od lat szereg stanowisk w macierzystym teatrze, a więc zna doskonale jego problemy i posiada umiejętność współpracy z załogą. Jest przy tym rozważny, kulturalny, a nawet sympatyczny. Od razu widać, że wszędzie panuje tu porządek, nienagannie działa kasa biletowa (to ważne, bo od niej zaczyna się kontakt widza z teatrem), obsługa widowni młoda i sprawna. Ładnie wydane albumy, programy, druki reklamowe i informacyjne sprzedaje urocza nestorka bytomskich bileterek Beata Widera, która pamięta mnie jeszcze z czasów, kiedy jako wagarujący uczeń wpuszczany byłem tutaj na gapę. P.o. dyrektor elegancko witał gości, prowadził rozmowy, umiejętnie pełnił rolę gospodarza. Po co więc zawracać sobie głowę konkursami i narażać tę zasłużoną placówkę i jej umęczoną załogę na różne gierki cwaniaków z użyciem polityki i protekcji, rozmaite konflikty i przedłużanie stanu niepewności. Optymalny kandydat już funkcjonuje. Po otrzymaniu nominacji powinien tylko dobrać sobie dyrektora artystycznego, bo jego brak aż nadto widać było w dedykowanym Jubilatowi spektaklu Toski. Po raz drugi od premiery Króla Ubu okazało się, że bytomska orkiestra gra świetnie, gdy staje przed nią dyrygent z prawdziwego zdarzenia. Tym razem był to Tadeusz Kozłowski, który stworzył kreację muzyczną na miarę europejską z tym samym zespołem, co pod innymi batutami po prostu rzępolili. Gorzej było z gościnnym tenorem Nikolayem Dorożhkinem, nie mającym żadnych walorów, aby śpiewać Cavaradossiego. Zaawansowany wiekiem, dość korpulentny, z głosem krzykliwym i niezbyt pięknym. Jednocześnie podczas tego wieczoru błąkali się po widowni Sylwester Kostecki i Maciej Komandera, dwaj wspaniali tenorzy bytomscy, którzy Toskę mogą śpiewać z sukcesem na każdej scenie świata. Wobec tej sytuacji tak ważne dla losów Opery Śląskiej jest mądre, trafne i profesjonalnie dobrane stanowisko szefa artystycznego, dokonane przez dyrektora-menedżera. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |