opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

64 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

O skutecznym rad sposobie

Lecą liście z drzewa, słońce jeszcze ciepło przyświeca, ludzie pytają o nowy sezon w teatrach, a tam zanosi się na odgrzewanie starych kotletów. Robią to z biedy – mówię o scenach muzycznych i operowych – bo ciągle okrawanych dotacji po prostu nie starcza na nowe produkcje. Idą więc w ruch zleżałe Barony cygańskie, Carmeny, Traviaty, Nabucca, Butterfly i Zemsty nietoperza.

Dla tych, którym zostało trochę pieniędzy po opłaceniu pracowników i kosztów utrzymania siedziby, jest szansa błysnąć koncepcją nowego planu repertuarowego. W Łodzi będzie to Eugeniusz Oniegin, czwarta za mojej krótkiej pamięci realizacja tego spektaklu. W Poznaniu Makbet Verdiego, zaledwie kilka lat po poprzedniej premierze. Ale podobnie było z dopiero co granym Borysem Godunowem, Halką, czy Parsifalem. Zamożny to teatr, skoro go stać na kosztowne realizacje w kółko tego samego.

Innym problemem jest ilość granych spektakli w każdym sezonie. Wszędzie na świecie, a u nas jeszcze za nieboszczki Polski Ludowej grało się każdego roku około 270 przedstawień na jednej scenie. Był to tzw. wskaźnik dyrektywny. Można było go przekroczyć, ale - nie daj Boże - nie wykonać.

Teraz przy tych samych kosztach stałych (płace, czynsze, ogrzewanie, energia elektryczna, opłaty licencyjne itd.) ilość spektakli waha się od kilkudziesięciu, do nieco ponad stu, wliczając w to sceny kameralne, najprzedziwniejsze koncerty i uciechy często z operą nie mające nic wspólnego.

Wystawianie oper, operetek i baletów z prawdziwego zdarzenia zawsze pozostaje deficytowe, bez względu na szerokość geograficzną i wyśrubowane ceny biletów. Trzeba więc do każdego z granych spektakli dopłacać z dotacji. Z przyczyn ekonomicznych więc gra się   w naszych teatrach coraz mniej, preferując cytowane wyżej samograje.

Czekam na moment, kiedy za niewielką opłatą przyjdzie opowiadać publiczności treść tych arcydzieł. Uposażonych gołymi pensjami artystów pozostawimy w domach. Niech czekają na godziwe dotacje, bo na sponsorów nie ma co liczyć. Jeśli chodzi o mnie, mogę te opowiadania czynić przy świecach, co zaoszczędzi elektryczności i będzie bardziej nastrojowo.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART