GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKomu biją narodowe dzwony
Strona 1 z 2
Książka nieocenionej Małgorzaty Komorowskiej Za kurtyną lat. Teatry operowe i operetkowe 1919-1939 to pouczająca i ważna lektura. Autorka przyjęła podział przedwojennych teatrów operowych na reprezentacyjne (Warszawa, Poznań, Lwów), zdeterminowane (Katowice, Kraków , Wilno, Toruń, Bydgoszcz, Grudziądz) i inicjatywy lokalne (Stanisławów, Lublin, Łódź, Zakopane). Problemem wspólnym tych przedsięwzięć były słowa kryzys, brak subwencji, bankructwa, strajki i zamykanie teatrów. W różnych okresach polskie teatry operowe różnie sobie radziły. W Poznaniu grano „na działy” i często końcówka spektaklu była zagrożona, bo artyści kłócili się o podział przyniesionych z kasy biletowej wpływów i nie chcieli wyjść na scenę. We Lwowie zespół operowy grał tylko spektakle w ramach kilkutygodniowych stagione. Formą sponsoringu były tutaj anonse typu: „…toalet dostarczyła firma St. Wroński i Synowie” i wcale nie chodziło tu o suknie balowe. Inne problemy przeżywała Opera Katowicka. W roku 1928 po spektaklu Halki w Opolu wychodzący z teatru artyści zostali dotkliwie pobici przez nacjonalistów niemieckich, bynajmniej nie za poziom przedstawienia. W Zakopanym przed spektaklem Halki pod Krokwią Wanda Wermińska w stroju góralskim objeżdżała fiakrem Krupówki nawołując dramatycznym sopranem do kupowania biletów, bo z frekwencją nie było najlepiej. Niedługo potem śpiewała Halkę z chórem kolejarzy i amatorską orkiestrą w Lublinie. Niemal nie doszło do tragedii, gdy dyrygenta Mazurkiewicza „złapał prąd” od przyniesionej z domu przez baronową Kelles-Krauze (śpiewała partię Zofii) lampką nocną, zamontowaną na pulpicie dyrygenckim, aby lepiej było widać partycję. Wkrótce potem Warmińska stanęła na czele strajku w Operze Warszawskiej, której groziło bankructwo, gdyż odmówiono refundacji kosztów żałoby po śmierci Józefa Piłsudskiego. Kilka lat wcześniej w teatrze wileńskim odwołano spektakl z powodu braku środków finansowych, a w zamian za to wystąpił osobiście Marszałek Piłsudski z biletowanym odczytem pt. Wpływ Zachodu i Wschodu na powstanie 1863 roku. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |