opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




21 marzec 2019       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

49 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Martwa krowa, arcydzieło i zabytek

Czczenie otwarcie Muzeum Żydów Polskich operową przeróbką Kupca weneckiego Szekspira, a stulecie wybuchu I wojny światowej aż trzema baletami nieźle wygląda tylko na afiszu. Gorzej, gdy się nad tym zastanowić po obejrzeniu tego wszystkiego na scenie Opery Narodowej. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z tematem antysemickim, w drugim z próbą wyrażenia językiem tańca okropności wojny. Tak jak źle brzmi belcanto po niemiecku, karykaturą są dramaty Wagnera śpiewane po rosyjsku, Requiem lub Stabat Mater po chińsku, tak równie kłopotliwe są próby tańczenia historii wojennych.

Tuż po wyzwoleniu znana przedwojenna bosonóżka Krystyna Terra dała w Krakowie afiszowany Wieczór Choreograficzny. Młody wówczas krytyk Stefan Kisielewski poszedł to zobaczyć w Teatrze Słowackiego, po czym napisał w prasie: „Utalentowana tancerka Krystyna Terra dała wczoraj dwugodzinny recital choreograficzny, w ramach którego odtańczyła całą II wojnę światową”.

Krzysztof Pastor twierdzi wprawdzie, że: „Balet to sztuka totalna. Można nim opowiedzieć wszystko”. Otóż nie bardzo. Uczucia – owszem:  Ja ciebie kocham, ty mnie nie chcesz, on nas nienawidzi, wpadliśmy w rozpacz, zrobiliście nam krzywdę, niech ich piekło pochłonie, itd… Ale spróbujcie zatańczyć, że Antka kobity szwagra brat, zabił nosidłami przy studni w niedzielne popołudnie teściową, dwie sąsiadki, organistę i zranił proboszcza. Można to zagrać w teatrze dramatycznym, zaśpiewać w operze lub musicalu, ale w balecie, bez tekstu z komentarzem jest to niemożliwe.

Taki tekst Roberta Bondary czytamy w programie Wieczoru baletowego 1914 nie rozumiejąc, dlaczego właśnie u Bondary zamówiono protest antywojenny, w którym najpierw do tańca perkusiści klaszczą (Reich), potem męczą nas elektroniczne zawiłości muzyczne (Prasqual), wreszcie w nagrodę brzmi piękna Lux Aeterna Pawła Szymańskiego. Nad choreografią tej antywojennej wypociny pt. Nevermore…? nie będę się rozwodził. Powiem tylko, że z rokiem 1914 miała ona tyle wspólnego, co Penderecki z operetką, Putin z pokojową nagrodą Nobla, a Beksiński z wojnami punickimi. Robert Bondara zarówno w swym wypracowaniu zamieszczonym w programie (kosztował 20 zł., to trochę za drogo!) jak i w prezentacji scenicznej ruszył konceptem, jak martwa krowa ogonem.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART