opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-169.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Papiez 131-178.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

94 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Od Traviaty do Butterfly

Marcowy repertuar Teatru Wielkiego w Łodzi zapowiadał debiut Joanny Woś w Madama Butterfly Giacomo Pucciniego. Wytrawni znawcy gatunku operowego wiedzą, że tylko nieliczne soprany śpiewające wirtuozowski repertuar koloraturowy, mogą sobie pozwolić na zmierzenie się z dramatycznym wyrazem aktorskim i dźwiękowym japońskiej heroiny. Mieć w repertuarze jednocześnie Traviatę Butterfly, to wyczyn artystycznie zupełnie niezwykły. Tego zapragnęła w szczycie swej kariery łódzka gwiazda, a zarazem czołowy polski sopran przełomu stuleci.

 

W bogatej historii sztuki wokalnej można by znaleźć takie precedensy, począwszy od legendarnej już rywalizacji Marii Callas i Renaty Tebaldi. Pierwsza najpierw nagrała Madama Butterfly w sierpniu 1975 roku pod dyrekcją Herberta von Karajana (rewelacyjnie), a już w listopadzie zaprezentowała tę rolę na scenie Liric Opera w Chicago. Tego samego roku w maju zaśpiewała Traviatę w historycznej inscenizacji Franco Zeffirellego w La Scali, nagrawszy to dzieło już przed dwoma laty w Rzymie, mając zarazem za sobą i przed sobą 63 spektakle Traviaty na scenach południowo-amerykańskich, włoskich, w Nowym Jorku, Chicago, Dallas, Londynie i Lizbonie.

 

Jej rywalka Renata Tebaldi dysponując głosem cięższym i mniej sprawnym technicznie wprawdzie również nagrała i kilkakrotnie zaśpiewała Traviatę (w Meksyku), ale naraziła się na uwagi Callas wyrażane publiczne i porównywanie obu głosów do szampana i coca-coli. Wywołało to trwającą wiele lat – nazwaną tak przez media – wojnę sopranów. Mówiąc o szampanie, Callas myślała oczywiście o swoim śpiewie. Natomiast głos Tebaldi niefortunnie porównywany do coca-coli zachwycał jeszcze długo w Madama Butterfly na scenie Metropolitan w latach sześćdziesiątych, aż do zakończenia kariery tej doprawdy wspaniałej, ale mniej od swej rywalki wszechstronnej śpiewaczki.

 

Wśród polskich gwiazd operowych pierwszej połowy ubiegłego stulecia mamy co najmniej kilka nazwisk wykonujących jednocześnie Traviatę Butterfly. Myślę tu przede wszystkim o Janinie Korolewicz-Wajdowej, Jadwidze Dębickiej i Ewie Bandrowskiej-Turskiej. W czasach nam bliższych wielokrotnie słuchałem i oglądałem na scenie na przemian w Traviacie Madama Butterfly Jadwigę Romańską (Kraków), Natalię Stokowacką (Opera Śląska) i Barbarę Zagórzankę (Bydgoszcz, Poznań, Warszawa).


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART