Przegląd nowości

Jedenaste – Nie nagrywaj!

Opublikowano: poniedziałek, 23, marzec 2020 08:49

Taśma to thriller psychologiczny Stephena Belbera odwołujący się do licealnych wspomnień trojga bohaterów. Z początku wysłuchujemy żywej rozmowy dawnych przyjaciół. Mężczyźni chętnie dzielą się takimi wspomnieniami, w których zawarte są ich młodzieńcze podboje. Z czasem jednak rozmowa staje się coraz ostrzejsza, bo są fakty, których lepiej nie przypominać. Pomocą służy szpiegowskie nagranie, które można wykorzystać do szantażu albo zwykłej draki. Druga część dramatu rozpoczyna się w momencie gdy do mężczyzn dołącza ich dawna koleżanka. 

 

Tasma 1

 

Tutaj następuje przewartościowanie postaw, kto się boi wydarzenia sprzed lat, kto chce uciec od odpowiedzialności. Z początku podziwiamy swobodną, luzacką rozmowę w wykonaniu dwóch aktorów. Jon – Krzysztof Prałat stoi kilka pięter wyżej niż Vince – Adam Sajnuk grający człowieka z marginesu. W drugiej części role pozornie się odwracają, ale na prowadzenie wybija się talent aktorski Amy, którą z wyczuciem kreuje Magdalena Popławska. 

 

Tasma 2

 

W tym tercecie ona już gra pierwsze skrzypce, zarówno w fabule utworu, jak i w kwestii warsztatu aktorskiego. Gdy historia znajduje swój finał zastanawiamy się, jak te wydarzenia, które dały początek dramatowi wyglądały w rzeczywistości. Sprawa bowiem jest delikatna, a samo nagranie na taśmie wyznań jednego z bohaterów nie daje żadnej gwarancji, że jest dowodem prawdy. W spektaklu najważniejsza jest popisowa gra aktorska, ale nie można też pominąć doskonałej reżyserii Michała Siegoczyńskiego. Scena teatru WARSawy jest wymarzona do realizacji kameralnych dramatów psychologicznych, zaś umowna scenografia Wojciecha Stefaniaka zawiera tylko najpotrzebniejsze elementy i rekwizyty. Nic dodać.

                                                                 Joanna Tumiłowicz