opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

92 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Mitologia uwspółcześniona – „Idomeneo, król Krety” Mozarta w kopenhaskiej Operze

 

No i jak to wygląda we współczesnej wersji, Ilia i Trojanie, to uciekinierzy, przybyli na Kretę w łodziach pontonowych i w łachmanach, którzy natychmiast zostają odgrodzeni od wolności wielką siatką, i gdy kurtyna się podnosi, stoją na scenie próbując sforsować przeszkodę, podczas gdy Ilia śpiewa piękną arię o tęsknocie za domem. Cały pierwszy i drugi akt rozgrywa się na kreteńskiej plaży z fotostatami morza, raz w takim, raz to w innym kolorze, było dużo szarości, ciemnych chmur i maszerującego wojska we współczesnych (oczywiście!) mundurach. W programie podano z dumą, że w przedstawieniu bierze udział 90 statystów i 40 osobowy chór (chyba z braku miejsca część chóru śpiewa zza sceny). Scena kopenhaska jest bardzo głęboka i duża, ale i tak mrowiło się tu od ludzi. Wszystko na szarawym piasku. 

 

Idomeneo,Kopenhaga 3

 

Na początku drugiego aktu Ilia śpiewa piękną arię o zefirku, kwiatkach i miłości, a scena jest pełna czerwonych kamizelek bezpieczeństwa porzuconych przez uciekinierów. Adamante dołącza do niej, by razem zaśpiewać duet milosny – ona leży wśród tych kamizelek na lewej stronie sceny, on na prawej. W trzecim akcie fotostaty przenoszą nas do zbombardowanego miasta. Scena zasłana jest leżącymi trupami. Idomeneo i jego doradca brodzą wśród trupów, w którymś momencie wszyscy jednak ożywają i siadają na scenie. Na samym końcu rozbierają się z mundurów i znaczy to, że są wolni.

 

Idomeneo,Kopenhaga 4

 

Wydaje się, że cała energia reżysera (Kanadyjczyk Robert Carsen) skupiła się na statystach, bo soliści są pozostawieni samym sobie – nikt nie wie, co zrobić z rękami, gdzie się obrócić i w ogóle co z sobą począć podczas śpiewania długich arii i recytatywów. Przedstawienie obsadzone jest lokalnymi śpiewakami, i w niektórych momentach, aż się chce zaproponować im emeryturę, bo są to głosy, głównie męskie, zużyte, bez blasku (Idomeneo śpiewa Niels Jørgen Riis (absolutnie za okrągły jak na umundurowanego), a Idamante też już zbliża się do 60-tki. Zaznaczyć należy, że rola Adamante napisana jest dla kastrata sopranowego i często śpiewana jest przez kobietę, tu jednak wybrano wersję tenorową. W roli Ilii debiutuje Margaux de Valensart, Belgijka, która tutaj kończyła studia, a Elettrą jest Sine Bundgaard i jest to jedyna rola obsadzona właściwie. Szkoda, że teatr zamiast wydawać fortunę na 90 statystów, nie sprowadził z zagranicy doborowych śpiewaków mozartowskich. Bo tak, jak to wyglądało (i brzmiało), to były to bardzo długie trzy i pół godziny!

                                                                           Eva Maria Jensen


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART