GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościNiedziela z tatusiem
Strona 2 z 2
Osobny problem stanowiły prawa autorskie do choreografii Witolda Borkowskiego, który wówczas był już nestorem, autorytetem i postrachem. Gdy mu tę inicjatywę przedstawiłem, z całą stanowczością mnie przepędził. Tak więc pomysł Królewny Śnieżki i siedmiu krasnoludków w wersji frywolnej w ramach Niedzieli z tatusiem upadł zanim został zrealizowany. Teatr Wielki utracił dodatkowe wpływy z biletów, tatusiów pozbawiono niewątpliwie atrakcyjnych podniet przed niedzielnym obiadem, a mamusiom odebrano cenne chwile dopołudniowego świątecznego wypoczynku.
Na piątek 13 marca zapowiedziano w Łodzi galowy spektakl Królewny Śnieżki dokładnie pięćdziesiąt lat od prapremiery. Podobno ma się pojawić legendarna primabalerina Iwona Wakowska, która pierwsza zatańczyła tę rolę przed pół wiekiem. Pojadę, bo nieodzowną wartością życia teatralnego jest dla mnie trwałe połączenie tradycji z mądrą współczesnością i granie spektakli choćby pięćdziesiąt lat, a nie… pięć razy.
Z radością spotkam w Łodzi wszystkie pokolenia artystów baletu związanych z tym tytułem od całego półwiecza. Będą wśród nich zapewne Liliana Kowalska i Dobrosława Gutek (wykonawczynie roli Macochy), Kazimierz Knol (Wiedźma i też Macocha), może przyjadą Kazimierz Wrzosek, Jerzy Piętka, Krzysztof Pastor (wspaniali Książęta), oraz kilkanaście tytułowych Śnieżek, wśród których ucałuję Grażynę Popławską, Malwinę Poleszak, Annę Krzyśków, Luizę Żymełkę, Wiolettę Sokołowską i Monikę Maciejewską. Królować będzie niewątpliwie Ewa Wycichowska, najwybitniejsza Śnieżka od czasów Wakowskiej. Postaram się też dać jej buzi, choć boję się, aby mnie nie ugryzła!
A wracając do Niedzieli z tatusiem, to może by ten koncept zastosować w odniesieniu do warszawskiej i poznańskiej Halki. Na przodzie sceny grać możliwie najparadniejszą wersję inscenizacyjną w kontuszach, strojach góralskich i bogato odzianą bohaterką tytułową (koniecznie barwna chusta, tak ważna w reżyserii Marii Fołtyn), z prawdziwym polonezem, mazurem i tańcami góralskimi, a na tyłach obsceniczne wersje Trelińskiego i Passiniego, dla ewentualnych widzów po obniżonych cenach biletów. Sławomir Pietras |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |