GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Rusałka” Dvořáka w Opera Vlaanderen w Gandawie
Strona 3 z 4
Aby oddać niematerialną naturę głównych protagonistów, postanowił on ich przedstawić nie tylko za pomocą śpiewających te partie wokalistów, ale także dublujących ich role tancerzy. I właśnie tutaj pojawia się pewien podstawowy problem omawianej inscenizacji. O ile bowiem zabieg ten sprawdza się w przypadku postaci tytułowej (w dużej mierze dzięki fantastycznej kreacji tancerki Shelby Williams), odzwierciedlając cierpienia jej duszy, o tyle systematyczne stosowanie tej metody przez cały czas trwania spektaklu wywołuje poczucie monotonii i irytującej powtarzalności.
Co gorsza, zważywszy na to, że niemalże hipnotyzującym nośnikiem poetyckiego wymiaru opery jest już sama muzyka Dvořáka, nieustanne ilustrowanie zawartych w niej treści doprowadza do spłycającego jej metaforyczny i nastrojowy wymiar konkretyzacji.
Dzieje się tak zresztą niezależnie od imponującego poziomu ekspresyjnych występów wszystkich ujmujących ogromnym zaangażowaniem tancerzy. A przecież układy choreograficzne mogą mieć tutaj pełne zastosowanie, ale tyko wtedy, kiedy by nabierały cech wartości dodanej, co niestety nie zawsze u Øyena ma miejsce. Ponadto nie sposób nie zauważyć, iż reżyser do tego stopnia skoncentrował się na działaniach swoich tancerzy - ich układy utrzymane są w stylu praktykowanym w Theater Wuppertal Piny Bausch, w którym Øyen niegdyś praktykował - że niemalże zaniedbał całkowicie grę sceniczną solistów, ograniczającą się wyłącznie do konwencjonalnych póz i gestów. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |