opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 613-52.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Papiez 131-164.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

80 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Profesor Gershwin

Koncert pod hasłem Mistrz i młode talenty w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego prowokował pytanie, kto jest tym mistrzem. Bowiem młodych talentów było dokładnie 20, a wśród nich śpiewacy i pianiści przygotowywani do dosyć specyficznych klasyczno-jazzowych zadań, zaś mistrz, czyżby tylko jeden? A więc Tomasz Konieczny, świetny bas-baryton, pomysłodawca całego przedsięwzięcia? To nazwisko nasuwało się automatycznie, ale przecież pomysł oparty był na twórczości innego mistrza, George'a Gershwina, który dla tych młodych talentów stanowił kolejną poprzeczkę w karierze. Gershwin to już długa tradycja, oryginalny styl, i oczywiście trudne wyzwanie dla muzyków kształconych do wykonywania klasyki.

 

 Gershwin 1

 

W tym przypadku do zgłębienia tego zjawiska potrzebny był nie tylko świetny wokalista i aktor, jakim jest Tomasz Konieczny, któremu pomagała Ewa Zeuner, ale także korepetytor pianistów, który pokieruje przygotowaniem i zachęci ich do jazzującej swobody przy graniu klawiszowych solówek. Wypadało też zatrudnić jakiegoś rodowitego Amerykanina do korekcji angielskich tekstów i utrzymania odpowiedniego stylu wykonawczego. Dobrze się stało, że do projektu przystąpił amerykański pianista i dyrygent Whitney Reader. I wreszcie całe przedsięwzięcie spaliłoby na panewce, gdyby zabrakło dyrygenta, któremu synkopowane rytmy nie sprawiają trudności (a są przecież i pozbawieni tego pulsu), zaś muzyka Gershwina bez tego jest jak parówki bez musztardy. Na szczęście szef Orkiestry Polskiego Radia Michał Klauza dysponuje „gershwinowskim temperamentem” i doskonale potrafił „opakować” orkiestrowy podkład do produkcji młodych talentów. Ważnym, choć nie najważniejszym elementem koncertu było to, że Tomasz Konieczny także zaśpiewał w gershwinowskim programie na równi z młodymi, którzy poczytywali sobie za zaszczyt, że pedagog Programu Kształcenia Młodych Talentów Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej jest wśród nich. Sprawdziło się też przyjęte na wstępie założenie, aby numery wokalne Gershwina śpiewać normalnymi, szkolonymi i opartymi na przeponie głosami, a nie naśladować rozmaite maniery piosenkarskie, musicalowe czy popowe. Tutaj trzeba przyznać, że uczestnicy Akademii Operowej biorący udział w koncercie wszyscy bez wyjątku prezentują już całkiem profesjonalny poziom.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART