GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościProfesor Gershwin
Strona 1 z 2
Koncert pod hasłem Mistrz i młode talenty w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego prowokował pytanie, kto jest tym mistrzem. Bowiem młodych talentów było dokładnie 20, a wśród nich śpiewacy i pianiści przygotowywani do dosyć specyficznych klasyczno-jazzowych zadań, zaś mistrz, czyżby tylko jeden? A więc Tomasz Konieczny, świetny bas-baryton, pomysłodawca całego przedsięwzięcia? To nazwisko nasuwało się automatycznie, ale przecież pomysł oparty był na twórczości innego mistrza, George'a Gershwina, który dla tych młodych talentów stanowił kolejną poprzeczkę w karierze. Gershwin to już długa tradycja, oryginalny styl, i oczywiście trudne wyzwanie dla muzyków kształconych do wykonywania klasyki.
W tym przypadku do zgłębienia tego zjawiska potrzebny był nie tylko świetny wokalista i aktor, jakim jest Tomasz Konieczny, któremu pomagała Ewa Zeuner, ale także korepetytor pianistów, który pokieruje przygotowaniem i zachęci ich do jazzującej swobody przy graniu klawiszowych solówek. Wypadało też zatrudnić jakiegoś rodowitego Amerykanina do korekcji angielskich tekstów i utrzymania odpowiedniego stylu wykonawczego. Dobrze się stało, że do projektu przystąpił amerykański pianista i dyrygent Whitney Reader. I wreszcie całe przedsięwzięcie spaliłoby na panewce, gdyby zabrakło dyrygenta, któremu synkopowane rytmy nie sprawiają trudności (a są przecież i pozbawieni tego pulsu), zaś muzyka Gershwina bez tego jest jak parówki bez musztardy. Na szczęście szef Orkiestry Polskiego Radia Michał Klauza dysponuje „gershwinowskim temperamentem” i doskonale potrafił „opakować” orkiestrowy podkład do produkcji młodych talentów. Ważnym, choć nie najważniejszym elementem koncertu było to, że Tomasz Konieczny także zaśpiewał w gershwinowskim programie na równi z młodymi, którzy poczytywali sobie za zaszczyt, że pedagog Programu Kształcenia Młodych Talentów Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej jest wśród nich. Sprawdziło się też przyjęte na wstępie założenie, aby numery wokalne Gershwina śpiewać normalnymi, szkolonymi i opartymi na przeponie głosami, a nie naśladować rozmaite maniery piosenkarskie, musicalowe czy popowe. Tutaj trzeba przyznać, że uczestnicy Akademii Operowej biorący udział w koncercie wszyscy bez wyjątku prezentują już całkiem profesjonalny poziom. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |