opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

97 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Odchodzenie i nadchodzenie Tytanów

 

Jontkiem było nasze tenorowe dobro Piotr Beczała, gwiazda operowa o reputacji światowej, a w Wiedniu pierwszy od czasów Kiepury tak wysoko ceniony solista. Zaśpiewał pięknie porywająco tak, jakby był do bólu zakochanym góralem, a nie zbuntowanym kelnerem w podejrzanej restauracji. On, który o Halkę w Wiedniu starał się kilka lat, a teraz w wywiadach prasowych robi dobrą minę do złej gry.

 

Trzecim Tytanem spektaklu, który nie miałby prawa nosić nazwę Halka ze względu na to, co działo się na scenie, był Łukasz Borowicz. Ten wybitny, ciągle młody dyrygent, doskonały muzyk, artysta o szerokich możliwościach i dogłębnym rozeznaniu w wartościowym, a zaniedbanym polskim repertuarze, okazał się niezrównanym interpretatorem partytury Halki. Jego kreacja muzyczna, klarowne i precyzyjne prowadzenie orkiestry, chóru oraz bezbłędna współpraca z solistami, były jedynym powodem finałowych oklasków. Patrząc na dotychczasową karierę Borowicza, zadaję sobie następujące pytanie: Dlaczego nikt (poza dyr. Wojciechem Nentwigiem Filharmonii Poznańskiej, gdzie Borowicz od lat jest pierwszym gościnnym dyrygentem uwielbianym przez poznańską, wymagającą publiczność), nie zadał sobie trudu związania tego fascynującego artysty, repertuarowego wizjonera, osobę o wielkiej kulturze oraz niezwykłej umiejętności pracy z zespołami, z którąś z wiodących polskich instytucji muzycznych.

 

Co ja mówię – „związania”! Na obecnym bezrybiu Borowicz powinien wziąć artystyczną odpowiedzialność za któryś z Teatrów Wielkich. A ta scena, którą mu się powierzy, poszybuje szybko i bardzo wysoko. Oczywiście nie metodą konkursów, wymyślonych głównie dla bezrobotnych, z ambicjami bez pokrycia i umiejętnościami ocierania się każdorazowo o aktualne władze.

 

Po to, aby Łukasz Borowicz zechciał pokierować którymś z polskich teatrów operowych należy go o to poprosić, przekonać, otoczyć wsparciem odczuwalnym przez gremia współpracowników. Zapewnić wreszcie – jako dyrektorowi – niezależność i swobodę działania, w tym troskę i życzliwość związkowców mądrze wybranych przez załogę, a nie tolerowanych na swych funkcjach aż do wszechogarniającego letargu.

 

Przepraszam! Zagalopowałem się noworocznie pod wrażeniem odchodzenia operowych Tytanów. Ale czy potrafimy docenić tych nadchodzących? Gwiazdy o międzynarodowym blasku zapewne tak. Ale wielkie indywidualności, mogące uczynić z naszych wiodących teatrów i filharmonii instytucje na wysokim poziomie – osobiście noworocznie wątpię !.

                                                                      Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART