opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

60 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Halka” na estradzie i na ekranie. Filharmonia Poznańska – koncert 20 grudnia 2019 roku

Rzadko się zdarza, aby jakiś wieczór w operze czy filharmonii dawał taką satysfakcję artystyczną jak ten właśnie. Zacznijmy od niebanalnego pomysłu: pokazu niemego filmu z 1929 roku w reżyserii Konstantego Meglickiego, opowiadającego historię Halki na motywach libretta Moniuszkowskiej opery, z muzyką wykonaną na żywo. Film okazał się zaskakująco wręcz interesujący, a nawet nowoczesny. Przede wszystkim z uwagi na mnogość scen rozgrywających się w przepięknych plenerach (głównie tatrzańskich), co było nieczęste w owych czasach początkującej kinematografii. Gra aktorów jest oczywiście typowa dla tamtej epoki, dla nas raczej staroświecka, ale nigdy nie przerysowana, zdecydowanie naturalna a nawet wzruszająca. Scenariusz filmu nie odpowiada przebiegowi akcji w operze. Mamy sporo scen wymyślonych przez reżysera i zarazem autora scenariusza, wzbogacających akcję i rysunek postaci, a nawet wprowadzających nowe: matkę Janusza i dziadka Halki. Narracja filmowa, a także chronologia wydarzeń jest odmienna niż w libretcie opery.

 

Halka,Filharmonia 1

 

Wymagało to „dopasowania” muzyki Moniuszki do przebiegu filmowego opowiadania. Uczynił to znakomicie Adam Banaszak będący zarazem dyrygentem koncertu. Chronologia arii Jontka na przykład jest odwrotna niż w operze: najpierw „Szumią jodły”, a dopiero pod koniec: „I ty mu wierzysz, biedna dziewczyno”. Niektórych fragmentów opery musiało zabraknąć (np. arii Stolnika), bo nie miały odpowiednika w filmie, inne zostały powtórzone jak np. pieśń Halki „Jako od wichru krzew połamany” i liczne fragmenty orkiestralne. Dokonanie tego swoistego montażu muzycznego wymagało z pewnością ogromnej pracy, a udało się wspaniale, świadcząc o wielkiej wrażliwości artystycznej twórcy. Adam Banaszak okazał się też moim zdaniem wschodzącą gwiazdą wśród dyrygentów operowych młodego pokolenia. Dyrygował z werwą i finezją; pod jego batutą muzyka Halki zabrzmiała niezwykle świeżo i z niespotykanym blaskiem. To także zasługa świetnej orkiestry Filharmonii Poznańskiej, składającej się obecnie w dużej części z młodych muzyków, jak widać – a raczej słychać – bardzo utalentowanych. Grali precyzyjnie i z wielkim wyczuciem potrzeb śpiewaków. A przy tym pokazali, że instrumentacja Moniuszki nie jest wcale tak uboga, jak czasem kompozytorowi zarzucano. Orkiestra lśniła i mieniła się barwami. Wreszcie śpiewacy! Takiej wspaniałej Halki, takiego Jontka i takiego Janusza (Stolnika, Zofii i Dziemby w tym montażu nie było, bo nie mieli swoich scen w filmie) razem w jednym przedstawieniu chyba nigdy nie słyszałem. Janusza w wykonaniu Mariusza Godlewskiego widziałem już parę razy na scenie i na koncercie potwierdził swoją klasę jednego z najlepszych polskich barytonów.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART