GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Dialogi karmelitanek” Poulenca w Théâtre du Capitole w Tuluzie
Strona 4 z 5
Przorysza powierza Blankę opiece Matki Marii, a w obliczu nadchodzącej śmierci traci panowanie nad sobą i zaczyna bluźnić, po czym dręczona strasznymi wizjami umiera w męczarniach. Epizod ten reżyser rozgrywa w wyjątkowo realistycznym stylu, umieszczając agonizującą na łożu śmierci Przeoryszę w głębi sceny w pozycji pionowej, co stwarza złudzenie oglądania tej dramatycznej sytuacji z góry.
Wyciągnięte ramiona owej żegnającej się z życiem starszej kobiety nasuwają symboliczne skojarzenia z ukrzyżowaniem Chrystusa. Odniesień do chrześcijańskich wizji jest zresztą w realizacji Oliviera Py znacznie więcej, a reżyser wprowadza je między innymi za pomocą żywych obrazów budowanych przez karmelitanki: przy użyciu drobnych rekwizytów ilustrują one na przykład Zwiastowanie, Narodziny Pańskie, Ostatnią Wieczerzę czy wspomniane Ukrzyżowanie.
Wszystko zaś zmierza do wstrząsającego i ukazanego tutaj w poetyckiej estetyce finału, podczas którego ustawione w półkolu i śpiewające Salve Regina siostry oddalają się kolejno po dźwięku uderzenia gilotyny w głąb sceny wypełniony perspektywą rozgwieżdżonego nieba. Wydaje się, że mamy tu do czynienia z najbardziej udaną, wyjątkowo precyzyjnie dopracowaną i przede wszystkim najbardziej przejmującą inscenizacją operową przywołanego reżysera, która swoją prostotą, bezpośredniością przekazu i wizualną ekspresją porusza najczulsze struny naszej wrażliwości. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |