GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Dialogi karmelitanek” Poulenca w Théâtre du Capitole w Tuluzie
Strona 2 z 5
Przypomnijmy zatem, że ta główna postać opery, początkowo młoda, wrażliwa i delikatna dziewczyna, staje się z czasem przenikniętą wewnętrznym spokojem męczennicą, czerpiącą siłę ze wspólnoty karmelitanek, do której przystąpiła z wiarą w altruistyczne poświęcenie. Tę postawę wyrażają także słowa innej bohaterki opery, przyjaźniącej się z Blanche de la Force Konstancji, która w pewnym momencie stwierdza, że „nie umiera się dla siebie, lecz jedni za drugich, a nawet jedni zamiast drugich”.
I tak oto zainspirowane sztuką teatralną Georgesa Bernanosa dzieło Poulenca, przywołujące krwawy epizod rewolucji francuskiej, podczas którego ścięto gilotyną szesnaście karmelitanek z Compiègne, nabiera nie tyko głęboko ludzkiego, ale także teologicznego wymiaru. Ów wymiar znajduje swoje frapujące odzwierciedlenie w minimalistycznej, przygotowanej z niezwykłym wyczuciem i dogłębnie poruszającej inscenizacji francuskiego reżysera Oliviera Py i współpracującego z nim już od lat dekoratora Pierre’a-André Weitza.
Ujmująca prostotą scenografia ogranicza się tutaj do wypełniającego całe pudło sceniczne ciemno-szarego sześcianu, którego ruchome ściany pozwalają na sprawne zmienianie perspektyw i zaznaczanie kolejnych miejsc akcji. Regularnie rozsuwające się elementy tej konstrukcji ukazują w centrum przestrzeni scenicznej szczeliny przyjmujące formę krzyża, przypominającego o religijnym charakterze martyrologii karmelitanek, padających ofiarą ideologicznego zaślepienia i rewolucyjnego bestialstwa. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |