opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

63 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

O Gismondzie, który pokonał Primislao

Marta Pastuszka przez całą operę grała na stojąco, ale ustawiła się tak, że soliści jej nie widzieli, więc musieli się kierować wyłącznie słuchem, zaś ona czuwała. Każda z trzydziestu dwóch arii da capo musiała mieć swoją powtórkę w trzeciej części, co ogromnie wydłużało tę dosyć monotonną muzykę. Były w niej także oryginalne, urocze fragmenty, jak aria miłosna przywołująca głosy słowika z dwoma prostymi fletami, był też pełen uczucia duet kochanków, ale ogólnie biorąc muzyka Vinci, choć pełna szybkich i skocznych, tanecznych rytmów wielką fantazją się nie wyróżniała. Nie miała też żadnych motywów polskich, bo i skąd? Radia i internetu wtedy nie było, a kompozytor tak daleko w nieznane się nie zapuszczał. Do wykonania zaproszono plejadę zagranicznych solistów i jedną Polkę, rzeczywiście znakomitą, najlepszą z całej obsady, Aleksandrę Kubas-Kruk, której powierzono rolę Primislao. Kobieta kreująca postać męską doskonale spełniła się na tym miejscu, jej marsowa mimika zdradzała nieugięty, groźny charakter i wysoką godność, jaką piastuje.

 

Gismondo 1

 

Pozostali soliści w niewielkim stopniu, albo i wcale nie wczuwali się w odtwarzane role. Aleksandra doskonale też operowała swym głosem, który uzyskiwał barwę raz jasną, innym razem bardziej metaliczną, co było niedostępne dla jej partnerów. Tutaj trzeba zaznaczyć, że w oryginale wszystko napisane było dla mężczyzn – kastratów, a więc operowało w obrębie sopranu i mezzosopranu. Nie było tutaj żadnego tenora, barytona ani basa. Skład solistów występujących na koncercie w ramach Festiwalu Eufonie w Zamku Królewskim w Warszawie był płciowo wymieszany. Występowali panowie – kontratenorzy w rolach męskich i żeńskich, oraz panie soprany i mezzosoprany też jako kobiety i mężczyźni. W sumie płeć solistów reprezentowała tak dziś mocno piętnowany gender, czyli płeć kulturową, zwłaszcza, kiedy mężczyzna występujący w roli żeńskiej śpiewał że kocha mężczyznę, który śpiewał głosem kobiecym i był fizycznie, biologicznie kobietą. Wracając do roli Primislao, żaden partner śpiewaczki nie osiągnął tak mocnego brzmienia w wysokiej partii, jak Aleksandra Kubas-Kruk, nawet ten, który ją pokonał, czyli król Polski Gismondo (Zygmunt) kreowany przez gwiazdora muzyki dawnej, kontratenora Maxa Emanuela Cenčića. Śpiewak ten dysponował głosem bardziej matowym, świetnie natomiast wykonywał koloratury. W roli zakochanego Ottone w  wystąpiła Nian Wang, Cunegundzie głosu udzieliła Suzanne Jerosme. Ernestem była Jake Arditti zaś Giudittą, Julią, córką litewskiego władcy, Dilyara Idrisowa. Wreszcie rolę zdrajcy Ermanno wykreował głosowo najmniej interesujący Vasily Khoroshev. Jak na zdrajcę przystało popełnił samobójstwo, ale do finałowego chóru jednak ożył. 

                                                                    Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART