Przegląd nowości

„Issé”– pastorałka heroiczna Destouches’a

Opublikowano: sobota, 09, listopad 2019 13:14

Issé André Cardinala Destouches’a jest pastorałką heroiczną, opowiadającą o miłostkach pasterzy i nimf z bogami Olimpu. Jej libretto zawdzięczamy poecie Antoine’owi Houdar de la Motte, który z kolei zaczerpnął temat z szóstej księgi Metamorfoz Owidiusza. Wspomniana kompozycja stanowi symboliczny przykład mocnych więzów, jakie łączyły ten rodzaj spektaklu z królewskim dworem pod koniec Ancien Régime, czyli okresu poprzedzającego rewolucję francuską z 1789 roku.

 

CD Isse

 

Issé powstała z okazji zaślubin wnuka Ludwika IV, czyli Ludwika księcia Burgundii, z Marią Adelajdą Sabaudzką i została wystawiona po raz pierwszy w 1697 roku w wersalskim Trianon w obecności króla i jego świty. Następnie pojawiła się też na scenie Opery Paryskiej.  W obu przypadkach pokazano ją w formie trzyaktowej, ale w roku 1708 Destouches i Houdar de la Motte przygotowali nową, tym razem pięcioaktową wersję rzeczonego dzieła, które w tej postaci stało się jednym z większych sukcesów osiemnastowiecznego repertuaru operowego. 


Firmowane teraz przez Editions Ambronay nagranie Issé, jakie ukazało się właśnie na francuskim rynku płytowym, zostało dokonane na podstawie wersji z 1724 roku, którą drukiem wydał Jean-Baptiste-Christophe Ballard. Zaś ambitnego zadania utrwalenia na krążku zasługującej na stałą obecność w repertuarze pozycji podjął się francuski klawesynista i dyrygent Louis-Noël Bestion de Camboulas, stojący na czele zespołu Ensemble Les Surprises i prezentującego wyśmienity poziom zespołu solistów.  Trudno zresztą zrozumieć, dlaczego pastorałka Destouche’a nie zainteresowała do tej pory żadnego innego kapelmistrza. Wszakże ta utrzymująca uwagę w stałym napięciu i niezwykle zróżnicowana w wyrazie partytura oczarowuje słuchacza od początku do końca wręcz nieograniczoną wyobraźnią dźwiękową kompozytora i wdzięcznie zredagowanym librettem. Opowiadana w nim historia przygód miłosnych eksponuje atrakcyjnie nakreślone postaci: przebranego za pasterza Filemona Apollo, który zdobywa serce pięknej Issé, w której z kolei kocha się rozczarowany jej manifestowaną wobec niego obojętnością Hylas, a także Pana, zagorzałego gloryfikatora wolnej miłości, który nawiązuje dość komiczne relacje z Doris, wyznawczynią bezwarunkowej wierności. Ukazująca sercowe perypetie pasterzy i bogów intryga pozwoliła twórcom prezentowanej pastorałki zręcznie połączyć w tym samym ideale estetycznym elementy szlachetne i majestatyczne z malowniczą lekkością, a podniosłość szczerych uczuć (Apollo, Issé) z czarującą naiwnością (Pan, Doris). Wszystkie te odcienie odnajdujemy w pełnej polotu, żywej i ujmującej kalejdoskopową kolorystyką interpretacji Louisa-Noëla Bestiona de Camboulasa, który sugestywnie dozuje w brzmieniu orkiestry zalotność i czułość, a niekiedy humor i delikatność. Zróżnicowane pod względem formy i wyrazu są również partie wokalne, od bezpośrednio oddziałującej prostoty i elastyczności frazowania aż do bardziej żywiołowych i okraszonych ornamentacją odcinków. Wszystkie role znajdują w niniejszym nagraniu (poprzedzonym koncertowym tournée) znakomitych wykonawców, wśród których błyszczą takie gwiazdy muzyki barokowej jak Judith van Wanroij (Issé), Chantal Santon-Jeffrey (Doris), Mathias Vidal (Apollo), Mathieu Lécroart (Pan) i Thomas Dolié (Hylas). Doskonale się też sprawdzają śpiewacy drugiego planu. Należy jeszcze podkreślić fakt, iż cały ten projekt artystyczny mógł zostać zrealizowany dzięki merytorycznej opiece i wsparciu centrum Muzyki Barokowej w Wersalu.

                                                                                 Leszek Bernat