Przegląd nowości

Sollazzo Ensemble wskrzesza odnaleziony manuskrypt

Opublikowano: czwartek, 07, listopad 2019 19:56

Ta muzyczna przygoda rozpoczęła się od wydawałoby się dość banalnego wydarzenia. Otóż trzy lata temu pewien historyk sztuki skontaktował się z Fundacją Alamire z belgijskiego miasta Leuven, aby uzyskać ekspercką opinię na temat pewnego manuskryptu. Rzeczona fundacja zajmuje się bowiem inicjowaniem, koordynowaniem i przeprowadzaniem badań muzykologicznych, których rezultaty są następnie wykorzystywane w praktyce koncertowej. Przechowuje ona zapisy nutowe składające się na spuściznę muzyczną Holandii od średniowiecza aż do roku 1800 i specjalizuje się przede wszystkim w analizowaniu niezidentyfikowanych lub nawet nigdy niewydanych drukiem zabytków nutowych. 

 

CD Sollazzo Esemble

 

Ten dysponujący zaawansowanymi metodami badawczymi ośrodek zapoznał się z przyniesionym przez owego historyka manuskryptem i już po wstępnej ekspertyzie stwierdził, iż chodzi tutaj o zbiór pieśni z piętnastego wieku, w większości do tej pory jeszcze nieznanych. Ponieważ nie udało się ustalić jego pochodzenia, nazwano ten zbiór Leuven Chansonnier (Śpiewnik z Leuven), od miejsca jego obecnego przechowywania. W sumie zawiera on pięćdziesiąt kompozycji, z napisaną w języku łacińskim Ave Regina celorum Waltera Frye’a na wstępie, po której następuje czterdzieści dziewięć pieśni w języku francuskim. Dwadzieścia sześć z nich udało się przypisać piętnastowiecznym twórcom francusko-flamandzkim (na przykład Johannes Ockeghem, Antoine Busnois, Firminus Caron i inni), zaś pozostałe pozycje są kompozycjami anonimowymi. Ponadto udało się ustalić prawdopodobne miejsce pochodzenia manuskryptu, które badacze usytuowali we francuskim departamencie Owernia-Rodan-Alpy. Naturalnym dopełnieniem badań specjalistów jest oczywiście nadanie tym zabytkowym stronom nutowym życia, czyli ich muzyczna realizacja. Tego zadania podjął się z dużym zapałem i talentem zespół Sollazzo Ensemble, który został wybrany na artystyczną rezydencję (na okres od 2018 do 2020 roku) w Centre culturel de rencontre w Ambronay. Ansambl ten powstał przed pięciu laty w Bazylei, a tworzą go Yukie Sato, Perrine Devillers - soprany, Vivien Simon - tenor, Johann Bartz - flet barokowy, Christoph Sommer - lutnia, Sophia Danilevskaia - gęśle oraz sprawująca kierownictwo artystyczne i grająca również na gęślach Anna Danilevskaia. Warto przypomnieć, że ich dwie wydane na przestrzeni dwóch ostatnich lat płyty (Parle qui veuti En Seumeillant) zostały wyróżnione prestiżowymi nagrodami międzynarodowych pism muzycznych. Teraz nową szansę na przyciągnięcie uwagi melomanów i krytyki muzycznej ma nowa płyta zespołu, zatytułowana właśnie Chansonnier de Louvain, prezentująca wysmakowane i utrzymane na wysokim poziomie interpretacje czternastu pozycji z wyżej wspomnianego śpiewnika (została ona wydana pod wspólnym szyldem Ambronay Editions i Passacaille). Na pewno po to świadectwo dawnej twórczości pieśniarskiej warto sięgnąć i wsłuchać się w pochodzące z minionych epok dźwięki.

                                                                             Leszek Bernat