Przegląd nowości

Zazdrośnik Saul

Opublikowano: niedziela, 15, wrzesień 2019 10:50

Piękny prezent zrobiło miłośnikom muzyki Stowarzyszenie Dramma Per Musica organizujące V Festiwal Oper Barokowych. Usłyszeliśmy pełną wersję znanego, ale rzadko wykonywanego dramatycznego oratorium Saul G. F. Haendla. To dzieło z dosyć żywą akcją i narracją, które można by prezentować również w inscenizacjach operowych. W Warszawie wykonano je jednak koncertowo w pięknie odnowionym kościele ewangelickim Św. Trójcy. Międzynarodowy zespół Baroque Collegium 1685 pod dyrekcją Agnieszki Żarskiej złożony głównie z czeskich instrumentalistów i polskiego chóru podjął się tego zadania. Nieźle wypadły sekwencje orkiestrowe zwane Symfoniami.

 

Saul 1

 

Ciekawy był zestaw instrumentów barokowej orkiestry (2 drewniane flety, 2 barokowe trąbki, 3 puzony, kotły, organy, harfa, klawesynowe continuo i smyczki), a dla niektórych z nich kompozytor przewidział partie solowe. Słuchaliśmy popisów flecisty, perkusistki grającej na dzwonkach, wiolonczelisty, harfistki itd. Były też fragmenty z solowymi sekwencjami organów. Uwaga słuchaczy zwrócona była jednak na głównych bohaterów dramatu, na obsadę śpiewaków. Akcja zaczyna się w momencie, gdy młody żołnierz izraelski Dawid zwycięża w pojedynku potężnego przeciwnika Goliata i dostarcza królowi Saulowi głowę zabitego. Śledzimy wartko rozwijającą się akcję. Dawid w nagrodę ma otrzymać rękę królewskiej córki Merab, ale ta nie jest zachwycona, że przeznaczono ją dla biednego żołnierza, a nie jakiegoś księcia. Zmienia się też stosunek Saula do Dawida, gdy lud gotuje młodemu zwycięzcy ogromną owację. Saul skrupulatnie liczy wiwatujących. Stosunek jest dla króla miażdżący jak 1000 do 10000. W umyśle  zazdrosnego Saula rodzi się myśl, aby zabić Dawida, ale w obronie żołnierza staje królewski syn Jonathan. Akcja zmierza do tragicznego końca. W kolejnym starciu z Filistynami Saul i Jonathan giną w walce, a Dawid po pogrzebie zostaje królem Izraela.


Wykonawcami tej starotestamentowej historii muzycznej była międzynarodowa obsada solistów. Główną partię Saula śpiewał światowej sławy wybitny holenderski bas Peter Kooij, z którym zespół Baroque Collegium 1685 podjął stałą współpracę artystyczną. W partii Dawida wystąpiła śpiewająca altem Margot Oitzinger. Jonathanem był doskonały tenor Zoltan Megyesi. Partię Merab kreowała Polka Ewa Leszczyńska. Drugą rolę żeńską, zakochanej w Dawidzie Mikal śpiewała Aldona Bartnik. 

 

Saul 2

 

W koncercie wzięli udział również śpiewacy przydzieleni do ról Wiedźmy, Najwyższego Kapłana, Ducha proroka Samuela, rekrutujący się z Chóru. Spośród instrumentalistów należy wymienić doskonałego wiolonczelistę, współzałożyciela orkiestry a także dyrygenta Marka Štryncla. Najbardziej znanym fragmentem oratorium Saul jest instrumentalny Marsz Żałobny, który wiódł całkiem niezależne życie, był wykonywany podczas ważnych uroczystości pogrzebowych zarówno w Zjednoczonym Królestwie jak i USA. Towarzyszył m.in. ostatniej drodze premiera Winstona Churchilla, prezydentów George'a Washingtona i Abrahama Lincolna. Dzieło Haendla, które miało swe pierwsze wykonanie w King's Theatre w Londynie w styczniu 1739 roku, teraz zaprezentowane w wielkiej luterańskiej świątyni w Warszawie zyskiwało także dzięki pogłosowi, który jednak nie deformował odbioru muzyki, nie zamazywał fugujących partii chóralnych, dodawał natomiast splendoru mocniejszym głosom solistów.

                                                                             Joanna Tumiłowicz