GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGłos z otchłani czasu
Strona 2 z 2
I właśnie ich opiekunem duchowym patriarcha Gruzji Eliasz II ustanowił ojca Serafima, w młodości uprawiającego sporty walki i będącego ochroniarzem ukraińskiego polityka. Po przełomie duchowym w wieku 24 lat wstąpił do klasztoru i przyjął święcenia kapłańskie.
Być może wrażenie odbiegające nieco od wyobrażeń o wschodniej muzyce sakralnej wynikało z zachwianej proporcji pomiędzy głosami żeńskimi a męskimi, z przewagą tych pierwszych (sześć chórzystek) wobec drugich (dwóch śpiewaków). Stąd jasne zabarwienie, ujmujące surowości, zazwyczaj kojarzącej się z tradycją muzyczną tamtych stron.
Poza tym w śpiewie kobiet pojawiały się pewne asocjacje z gruzińskim folklorem, biorące się z jednej strony z charakterystycznej impostacji i emisji, polegającej na wykorzystaniu wibrata, przydającego brzmieniu charakterystycznej barwy, z drugiej ogólnej archaiczności tamtejszej tradycji ludowej. W niektórych śpiewach pojawiały się także charakterystyczne dla gruzińskiej polifonii ludowej fermaty. Po koncercie zapytałem ojca Serafima o używaną notację muzyczną, poznawszy wcześniej specyficzną w muzyce bizantyjskiej. Okazało się, że nie posiada on wykształcenia w tej dziedzinie, a co za tym idzie nie zna nut i wyłącznie orientuje się na słuch. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |