opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 październik 2019       


Wydarzenia

  • Papiez 131-130.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

61 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Koniec Festiwalu, czyli początek nowego

Wspaniałe dzieło, które podobno nie spodobało się profesorowi młodego Witolda czyli Witoldowi Maliszewskiemu. Ciekawe byłoby wysłuchanie takiej krytyki sprzed lat. Później była klimatyczna Alena Baeva w seledynowej długiej sukni. Pod jej palcami Mieczysław Weinberg brzmiał trochę ironicznie, trochę bohatersko, a trochę nostalgicznie przywodząc na myśl jakiś motyw śpiewu żydowskiego. Blisko było tej muzyce do stylu Szostakowicza, choć trochę mniej drapieżnego. Ostatnia część w rytmie nieco upiornego marsza, a także część pierwsza, stały się okazją do popisu niebywałej wirtuozerii. Na bis Baeva odwołała się do wcześniejszej epoki, co średnio pasowało do głównego dania, ale uspokoiło rozszalałe emocje, a jej skrzypce, Stradivarius „Molitor”, brzmiały spokojnie i ciepło. Było tych słynnych instrumentów podczas Festiwalu więcej. Np. grający dwa dni wcześniej Daniel Hope, też wzięty wirtuoz, przywiózł skrzypce Guarneriego, które kiedyś służyły naszemu Karolowi Lipińskiemu.

 

Andrzej Boreyko 2

 

Wreszcie po przerwie nastąpiła erupcja słowiańskiego temperamentu w Beethovenie. Orkiestra miotała się od fff do ppp. Poszczególne sekwencje utworu, bodaj najsłynniejszej Symfonii Mistrza z Bonn, zostały maksymalnie skontrastowane. Przejście od Scherza do Finału podprowadzone zostało do obłędnego wybuchu, a poprzedzające ten moment pizzicato  zdawało się całkiem nierealnym odebraniem mocy muzycznej narracji. Choć utwór jest powszechnie znany tym razem wydawał się jakiś zaskakująco „inny”. Koda pokazała możliwości dynamiczne zespołu, z dobrze dozowanym napięciem, które musi w końcu znaleźć rozwiązanie w ostatecznych akordach, które jednak nie nadchodzą. Maestro Boreyko zmobilizował zespół do ogromnego wysiłku, nawet drobna awaria skrzypiec koncertmistrza nie popsuła piorunującego wrażenia. Po ostatnich taktach nastąpiła długa owacja, dyrygent wychodził kilkakrotnie, wyróżniał poszczególne grupy instrumentów, dętych, smyczkowych, perkusyjnych. Robił to parę razy, a publiczność nadal nie pozwalała zejść z estrady. Maestro uciekł się do sposobu – ciągnąc za rękaw Krzysztofa Bąkowskiego. Czy tak będzie wyglądał nowy sezon Filharmonii pod nowym kierownictwem?

                                                                           Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART