GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościCyrulik z Warszawy...
Strona 3 z 3
Zwłaszcza w uwerturze nie dostawało potęgi brzmienia, a co za tym idzie zbywało na grozie letniej nawałnicy, tak udatnie odmalowanej przez kompozytora za pomocą barwnej instrumentacji, stanowiąc zarazem znaczne jego osiągnięcie na polu symfoniki.
Poza tym, wbrew pokutującym, obiegowym opiniom, że Moniuszko nie był nowatorem, jego uwertura wprost przechodzi w akcję, a więc rozpoczynający ją chór (z kolei w Parii wprowadzi ją dopiero po prologu), co nie było w jego czasach czymś powszechnym (podobnie postąpił Wagner w przypadku Tannhäusera). Z czasem jednak niedostatki te zeszły na dalszy plan, a obramiony chórem w rytmie krakowiaka finał Radosna chwila ta zabrzmiał już z odpowiednim blaskiem. Być może współudział włoskich muzyków (wcześniej we włoskojęzycznych prezentacjach Halki i Parii) przyczyni się do zaistnienia muzyki Stanisława Moniuszki nie tylko w egzotycznych krajach (w Japonii, w Turcji, na Kubie czy w Meksyku), ale i tych o wielowiekowej tradycji operowej?... Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |