opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 październik 2019       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

46 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Ideał”na deskach Teatru pod Blachą

Wiele można by mówić o przedstawieniu Ideału czyli Nowej Precjozy Stanisława Moniuszki, który miał prapremierę na Festiwalu Moniuszkowskim w Kudowie Zdroju. Był to z pewnością sukces dyrygenta Stanisława Rybarczyka i prowadzonej przez niego młodzieżowej orkiestry festiwalowej. Był to sukces reżysera Roberto Skolmowskiego, który potrafił tak przedstawić zabawną fabułkę typowo operetkowego dzieła, że nawet w dosyć surowych realiach sceny Teatru pod Blachą, która mieści się w Parku Zdrojowym w Kudowie, potrafił osiągnąć efekt sceniczny zbliżony do ideału. Z pewnością podobały się kolorowe, pstrokate, quasi cygańskie kostiumy zaprojektowane przez Annę Utko. Był to wreszcie sukces młodych wykonawców, którzy wywodzą się z wrocławskiej Akademii Muzycznej i są przedłużeniem talentów ich profesorów.

 

Ideal 1

 

Muzyka wczesnego utworu Stanisława Moniuszki zdradza kompozytorską dojrzałość, śmiałe rozwiązania melodyczne i instrumentacyjne, które nawet, z uwagi na użycie dużej liczby instrumentów dętych może miejscami przypominać Wagnera. A dla melomanów lubujących się w twórczości polskiego mistrza przyjemną niespodzianką były włączone do partytury motywy z późniejszych oper. Pojawia się tu np. melodia użyta w Strasznym dworze w partii Macieja Żegnajcie nam najmilsi towarzysze. Odnajdziemy tutaj także w finale fragment Mazura Halki. Oczywiście jak to w operetce większą część przedstawienia wypełniają partie mówione. Ciekawostką jest to, że kompozytor podczas premiery 170 lat temu powierzył główną rolę zakochanego Karola, syna obywatela ziemskiego, swojemu przyjacielowi, który w ogóle nie umiał śpiewać. Partia Karola w oryginale była zatem wyłącznie mówiona. Tymczasem w prapremierze kudowskiej do roli Karola zaangażowano Marka Belko, urodzonego na Słowacji, obecnie studenta Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie śpiewu Piotra Łykowskiego, który dysponuje ładnym tenorem. Dzięki pomysłowości reżysera i dyrygenta dokonano w środku przedstawienia niewielkiej, ale bardzo zabawnej zmiany. Otóż Marek Belko powiedział do publiczności, że chociaż Moniuszko nie przygotował dla niego żadnej arii, to on jednak zaśpiewa swojej ukochanej ludową piosenkę słowacką. Za chwilę przy akompaniamencie gitary usłyszeliśmy melodię najsłynniejszej pieśni neapolitańskiej O sole mio, ale ze słowami słowackimi.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART