opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

43 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Łańcuckie rekomendacje: nurt orkiestrowy

Nie jestem rygorystycznym zwolennikiem muzycznej poprawności historycznej, ale już lata obcowania z poglądami i praktyką Andrew Parrotta (bez większego polotu przez niego samego realizowanymi) i Joshuy Rifkina (z sukcesem wcielającego je w życie) sprawiły, że oswoiłem się z pojedynczymi obsadami, co najwyżej na zasadzie dopełnienia, czyli ripieno, zdwojonymi. I z początku przeszkadzał mi powiększony skład Wrocławskiej Orkiestry Barokowej i wrocławskiego chóru filharmonicznego, zwłaszcza w ogniwach protestanckiej Małej mszy h-moll BWV 232', a więc Kyrie Glorii, stanowiących z kolei wstęp do tej katolickiej. W pełni sprawdził się on dopiero w Sanctus, kiedy szczególnie dochodzi do głosu okazałość rzymskiej liturgii, na przykład w dwukrotnie pojawiającym się ustępie Hosanna in excelsis.

Festiwal w Lancut 2019 5

Spójności tematycznej Mszy dostarcza powracanie niektórych motywów jak ten schodzący, lamentacyjny w partii skrzypiec w Et incarnatusest Credo, który następnie da o sobie znać w Agnus Dei. Najszlachetniejszym instrumentem okazał się tym razem chór filharmoniczny (poza trochę rozchwianą intonacją sopranów w Qui tollis peccata mundi Glorii). Na ich tle szczególnie blado wypadli śpiewacy, nieodznaczający się wybitniejszymi przymiotami wokalnymi i na ogół niewznoszący się poza poprawność w tym zakresie. Spośród orkiestry wyróżniali się realizujący partie solowe na instrumentach dętych drewnianych w akompaniamencie do arii. Pod batutą Andrzeja Kosendiaka znaczną wrażliwością, a zarazem wyrazistością odznaczały się zwroty retoryczne ilustrujące Credo, a więc lamentacyjne ostinato towarzyszące aktowi wcielenia czy staccato smyczków, nieomal onomatopeicznie oddające dźwięk wbijanych gwoździ przy ukrzyżowaniu, a także diminuendo, odmalowujące złożenie do grobu i następujące potem triumfalne crescendo przy słowach o zmartwychwstaniu. Dobrym pomysłem okazało się symultaniczne wyświetlanie przekładu liturgicznego tekstu, pozwalające śledzić relacje pomiędzy nim a wyrażającymi go środkami muzycznej semantyki.

                                                                 Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART