opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

69 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Łańcuckie rekomendacje: nurt recitalowy

Pewien zawód sprawił recital Krzysztofa Jabłońskiego, do którego w utworach na cztery ręce od czasu do czasu dołączała Rita Shen (właśc. Hsiao-Hsien Shen). Przede wszystkim uderzającym był, również z uwagi na nadmierną dynamikę, brak dbałości o jakość brzmienia. A przecież nowa swego czasu rodzina instrumentów wzięła swą nazwę pianoforte lub fortepiano właśnie ze względu na możliwość różnicowania natężenia dźwięku na osi głośno i cicho, jego cieniowania, operowania odmianami barwowymi, czego nie dawał klawesyn. W przypadku polsko-chińskiego tandemu pianistycznego dominował płytki dźwięk, pozbawiony głębi i plastyczności. Zagrany na początek na cztery ręce Taniec słowiański C-dur op. 46 nr 1 Antonína Dvořáka zagrzmiał jakby starano się w nim powrócić do źródeł, czyli wiejskiej zabawy. Robert Schumann o utworach Fryderyka Chopina wyraził się, że to „armaty ukryte wśród kwiatów”. W interpretacji Krzysztofa Jabłońskiego, laureata III Nagrody na XI Konkursie Chopinowskim w 1985 roku (pamiętam konfuzję, w jaką wprowadzony został młody artysta, gdy przed rozpoczęciem koncertu laureatów odwiedził go w garderobie generał Jaruzelski, wtedy przede wszystkim szef junty, a nie po latach zyskujący sobie szacunek prezydent) pozostały jedynie armaty i to jeszcze spotęgowane.

Festiwal w Lancut 2019 1

Bez śladu znikły natomiast kwiaty. O ile jeszcze można było uznać to za uzasadnione w Etiudzie c-moll op. 12 nr 12, nazywanej „rewolucyjną”, choć i tu przydałoby się mniej dosłowności, to w pozostałych chopinianach było to wysoce rażące. O ile w Scherzu h-moll op. 20 przebity dźwięk posiada pełne uzasadnienie w dwóch niepokojąco rozpoczynających utwór akordach, ale w następującym po nich Presto con fuoco jest już tylko irytujący. Więcej subtelności pojawiło się w grze pianisty w słynnym trio z cytatem kolędy Lulajże Jezuniu. W Walcu As-dur op. 34 dawało od czasu do czasu znać o sobie odwoływanie się do zróżnicowanej agogiki, ale brzmienie i dynamika pozostawały bardziej karczemne niż salonowo-balowe. Dawały się też słyszeć potknięcia techniczne i niedokładności, na które nie zwróciłoby się uwagi, gdyby rekompensowały je inne zalety gry. Najwięcej muzykalności wykazali artyści w kompozycji stosunkowo marginalnej, a mianowicie Grand duo concertante na tematy z popularnej w tamtych czasach opery Giacomo Meyerbeera Robert Diabeł w transkrypcji Friedricha Moskowitza na cztery ręce. Po przerwie pianista powrócił odmieniony, jakby wyczuł moje obiekcje. W rezultacie Ballada g-moll op. 23, stosownie do swej przynależności gatunkowej, rozbrzmiewała w refleksyjnym rozmarzeniu oraz z odpowiednio wyeksponowanym pierwiastkiem narracyjnym. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART