opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 sierpień 2019       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Papiez 131-169.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

47 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Moniuszko Hollywoodzki

Tomasz Konieczny lubi prowokacje muzyczne. Udała się pierwsza z Schubertem do słów Barańczaka, mniej korzystnie wyszedł Moniuszko z muzyką Kłoczki. Recital nazwany Moniuszko Śpiewnik Symfoniczny pokazał karykaturę prostego i skromnego piękna, bowiem tę naturalną urodę „oprawca” zechciał jeszcze przyozdobić swoimi wątpliwymi pomysłami. Ale zaczęło się już od Uwertury do opery Paria w wykonaniu Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcją Grzegorza Nowaka. Znakomity kapelmistrz też zapragnął odcisnąć swoje piętno na tej kompozycji celowo wydłużając jedną nutę w głównym lirycznym temacie użytym w jednym z duetów. Niby nic, ale trochę to przytrzymanie dźwięku drażniło. 

 

Tomasz Konieczny

 

Wypadło na słowie Pro-o-o-wadź mnie pro-o-o-o-o-o-wadź. Może Grzegorz Nowak pozazdrościł Rafałowi Kłoczko opracowania symfonicznego kilkunastu pieśni Moniuszki. A przecież właśnie ta orkiestracja strasznie pieśni ze Śpiewnika pokiereszowała. Tomasz Konieczny ze swoją dynamiczną gestykulacją dołożył trochę pantomimy i wyszła wiązanka kompozycji w sam raz na Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu, a może nawet do jakiegoś hollywoodzkiego musicalu. Oczywiście to wspaniale, że Moniuszko jest na ustach wszystkich (no, może prawie wszystkich), i że staje się dzięki takim zabiegom coraz bardziej popularny. Nazwisko Tomasza Koniecznego może go wynieść na zagraniczne estrady, ale od strony artystycznej miniatury wokalne ze Śpiewników domowych bardzo ucierpiały. Rafał Kłoczko uczynił z tych perełek do popularnego śpiewania poligon doświadczalny dla własnych pomysłów. Np. w Hulance do słów Stefana Witwickiego, którą wcześniej do tych samych słów umuzycznił Fryderyk Chopin Rafał Kłoczko w kodzie przypomniał jeszcze parę taktów „tamtej” Hulanki. Zabawne, sympatyczne, ale może wcale niepotrzebne? W innych pieśniach aranżer nagromadził sporo instrumentów dętych, nie bacząc na ich wolumen, który jest w stanie zagłuszyć nawet potężny głos bas-barytonowy Koniecznego. Gęstość instrumentacji przywodziła na myśl jakiegoś cierpiącego na ADHD Ryszarda Wagnera. Wyglądało na to, że Rafałowi Kłoczko ogromnie zależy, aby mieć w tych pieśniach zarówno pierwsze, jak i ostatnie zdanie, bo dopisał do melodii Moniuszki własne wstępy orkiestrowe i takież zakończenia, które niekiedy trudno było wysłuchać do końca, tyle jeszcze muzycznych fraz miał do przekazania autor wersji symfonicznej.

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART