opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 czerwiec 2019       


Wydarzenia

  • Turandot 674-109.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

12 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Łańcuckie rekomendacje: Bartłomiej Nizioł i jego cudowny instrument

Skrzypce „Il Gesù” z 1724 roku, pochodzące z pracowni lutniczej Giuseppe Bartolomea Guarneriego z Cremony, na których zagrał w ramach recitalu, który dał w Sali Balowej łańcuckiego pałacu w ramach tamtejszego, LVIII Festiwalu Muzycznego. Było to jego kulminacyjne wydarzenie, decydujące o randze tegorocznej imprezy. Wraz z towarzyszącym mu pianistą Michałem Francuzem tchnęli ducha w kompozycje niezaliczające się, może poza sonatą stanowczo niedocenianego Żeleńskiego, do arcydzielnych. Dedykowana Pablo Sarasatemu Sonata skrzypcowa a-moll op. 13 Ignacego Jana Paderewskiego stawia przed wykonawcą znaczne wymagania techniczne, pozwalające mu ukazać swoje umiejętności wiolinistyczne. Aliści, nie wydawały się one stwarzać najmniejszych trudności soliście. W ujęciu Bartłomieja Nizioła i towarzyszącego mu Michała Francuza szczególnie interesująco zabrzmiało środkowe Intermezzo stwarzające pozory ludowości bez odwoływania się do konkretnych źródeł folklorystycznych. Allegro non troppo, otwierające I Sonatę skrzypcową G-dur op. 13 Zygmunta Stojowskiego, podobnie jak Allegro con fantasia z poprzedniego utworu, w znacznej mierze odwołuje się do techniki imitacyjnej i odznacza się zdecydowanie chromatyczną fakturą. 

 

Bartlomiej Niziol

 

Allegretto capricioso artysta sięgnął po znaczne kontrasty agogiczne w celu zaznaczenia jego chwiejności tematycznej i zmienności nastrojów, a zakończenie Tematu z wariacjami przybrało w interpretacji obydwu artystów nieomal symfoniczne zacięcie. I taki właśnie zakrój posiada wieńcząca wieczór Sonata F-dur op. 30 Władysława Żeleńskiego, któremu zadedykowany był skądinąd utwór ją poprzedzający. Monumentalizm jej formy znalazł odzwierciedlenie między innymi w zastosowaniu zróżnicowanych efektów artykulacyjnych oraz operowaniu wyrazistą dynamiką, wydobywających między innymi oberkowe rytmy przebijające w środkowym Allegretcie. Szeroka kantylena ustępu w tempie Molto sostenuto prowadzi do finałowego Allegra, w którym, jak w całym dziele, pierwiastek wirtuozowski stoi wyłącznie na usługach odpowiedniego zarysowania architektoniki oraz przekazu absolutnych treści muzycznych, nie budzących wszakże żadnych asocjacji programowych. Recital potwierdził słuszność niekwestionowanego zwycięstwa, choć podzielonego z równolatkiem Piotrem Pławnerem, na X Konkursie im. Henryka Wieniawskiego w 1991 roku. Artysta osiągnął je w wieku zaledwie siedemnastu lat, ale młodzieńczy wygląd zachował do dziś. Na przestrzeni całego recitalu mogliśmy podziwiać nośny i szlachetny, głęboko nasycony dźwięk. Zwracała też uwagę nieskazitelna artykulacja tego artysty, wyzbyta jakichkolwiek oznak niepożądanych odgłosów towarzyszących. Godnego siebie partnera znalazł w osobie Michała Francuza, który wrażliwym akompaniamentem współtworzył kształt brzmieniowy wykonywanych utworów czy ich aurę emocjonalną, w praktyczny sposób udowadniając zarazem, że fortepian bynajmniej nie należy do instrumentów perkusyjnych, co związane jest ze zdawałoby się odwieczną aporią muzykologiczną, czy jest to chordefon czy też instrument perkusyjny, skoro dźwięk wydobywa się poprzez uderzenia młoteczków o struny?

                                                                        Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART