Przegląd nowości

Interesująca „Pasażerka”na DVD

Opublikowano: niedziela, 09, czerwiec 2019 09:32

Wydawałoby się, że opera o obozie śmierci w Oświęcimiu nie ma większych szans na powodzenie, trudno o bardziej mylny pogląd! 

 

DVD Pasazerka

 

Pasażerka Mieczysława Wajnberga, której libretto oparte zostało na znanej powieści Zofii Posmysz jest tego najlepszym dowodem. Co prawda dzieło skomponowane w 1968 roku w Moskwie musiało odczekać kilkadziesiąt lat na to by zaprezentowano ją na scenie, ale kiedy to się już stało, okazało się wielkim sukcesem. 


Najpierw prapremierowa inscenizacja przygotowana w 2010 roku przez Davida Pountney’a w koprodukcji kilku teatrów (Festiwal w Bregenz, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie oraz English National Opera w Londynie i Teatro Real w Madrycie) okazała się ważnym wydarzeniem artystycznym i wywołała spore zainteresowanie w operowym świecie. Światowa premiera Pasażerki w wersji koncertowej odbyła się w Moskwie w 2006 roku. Dokładnie dziesięć lat później – wrzesień 2016, miała miejsce rosyjska premiera w formie scenicznej, przygotował ją Teatr Opery i Baletu w Jekaterynburgu, w reżyserii Thaddeusa Strassbergera. Właśnie to przedstawienie zarejestrowała na DVD polska firma DUX. Nagrania dokonano przy współpracy Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie. Akcja opery została osadzona na statku, którym z Hamburga do Rio de Janeiro płyną Liza i Walter Kretschmerowie do Brazylii, gdzie on ma objąć posadę w niemieckiej ambasadzie. Idyllę wyjazdu burzy rozpoznanie przez Lizę byłej więźniarki obozu Auschwitz – Marty. Właśnie ten układ świetnie wykorzystał reżyser w konstruowaniu scenicznego obrazu, w którym sceny na luksusowym transatlantyku przeplatają się z surowymi, brutalnymi scenami w obozie, w którym rządzi terror,  brutalna przemoc, głód i śmierć, czyli piekło Auschwitz. Mocną stroną tej inscenizacji są świetnie opracowane pod względem dramaturgicznym sceny zbiorowe o niezwykłym sile wyrazu i głębi. Wszystko to przedstawione w sposób niezmiernie realistyczny i sugestywny. Co jeszcze bardziej uwydatnia realistyczna i symboliczna zarazem muzyka Wajnberga pozostawiająca niezatarte wrażenie. Jej różnorodność w fakturze i brzmieniu znakomicie podkreśla dramatyczne przeżycia bohaterów. Ponieważ więźniarki są różnych narodowości, ich śpiew solowy, jak też siedmiogłosowy Śpiew o życiu i śmierci, jest wielojęzyczny co jeszcze bardziej podkreśla dramat miejsca i bohaterów. Warto jeszcze podkreślić znakomitą obsadę głównych ról, wśród których brylowali Natalia Karlowa (Marta), Nadezhda Babintseva (Liza), Vladimir Cheberyak (Walter). Muzycznie premierę przygotował i prowadził Oliver von Dohnanyi. 

                                                                            Adam Czopek