Przegląd nowości

Nowości DUX – czerwiec 2019 cz. I

Opublikowano: środa, 12, czerwiec 2019 21:07

 

PIAZZOLLA, NISINMAN • 4 AM TANGO • NISINMAN, BALTIC NEOPOLIS ORCHESTRA

  

CD Baltic

 

Marcelo Nisinman – argentyński kompozytor i wirtuoz bandoneonu, uznany solista, zapraszany przez orkiestry i organizatorów festiwali na całym świecie. Ze szczecińską orkiestrą kameralną Baltic Neopolis Orchestra realizuje swą muzyczną pasję w rytmie tanga. Nie mogło tu zabraknąć Piazzolli i klasyków argentyńskiej muzyki. Klasyczne rytmy, autorskie opracowania i muzyczne tradycje portowego Buenos Aires w nowatorskiej oprawie. I choć towarzyszy im orkiestra z zupełnie innego portu, to jak twierdzi sam Nisinman: głębia, dbałość o szczegóły i błyskotliwość z jaką Baltic Neopolis Orchestra zagrała (...) tę muzykę są zachwycające i stanowią potwierdzenie tezy, że sztuka nie zna granic.


 

VIVAT RZECZPOSPOLITA!

 

CD Vivat Rzeczpospolita

 

450 rocznica zawarcia Traktatu Unii Lubelskiej dla muzyków związanych z Chórem Sarmackim im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, stała się dobrą okazją do swoistej rekonstrukcji uroczystej muzyki sakralnej z tamtego czasu. Oparty na nadzwyczaj interesujących zabytkach polskiej muzyki „Złotego Wieku” program płyty jest rodzajem „fantazji” na temat oprawy towarzyszącej uroczystej sumie, jaka musiała być odprawiona po tak ważnym dla Rzeczypospolitej Obojga Narodów wydarzeniu. Szeroka wiedza historyczna i muzyczna artystów, znajomość liturgii, obyczajów oraz stylistyki wykonawczej polskiej muzyki dawnej sprawia, że eksperyment ten, dokonany pod kierunkiem artystycznym Roberta Pożarskiego we współpracy ze Scholą Gregoriana Silesiensis, zespołu Trombastic oraz znanych solistów, prezentuje się bardzo wiarygodnie i przyniesie wiele satysfakcji wszystkim melomanom zainteresowanym kulturą staropolską.


 

POLONEZY NA SKRZYPCE I FORTEPIAN • BUDZYŃSKA, OGRYZEK

 

CD Polonezy

 

Płytę Zuzanny Budzyńskiej oraz Szymona Ogryzka uznać można za krótką antologię poloneza w twórczości cenionych polskich kompozytorów. Każdy z siedmiu utrwalonych na CD utworów stanowi przejaw pomysłowej adaptacji polskiego folkloru na gruncie muzyki skrzypcowej. Jak zaznacza sama artystka, twórczość zaprezentowanych na niniejszej płycie kompozytorów ma dla niej szczególny wydźwięk, już choćby z uwagi na to, iż Karol Lipiński urodził się w jej rodzinnym mieście, Henryk Wieniawski na świat przyszedł w Lublinie, gdzie ukończyła szkołę muzyczną I stopnia, a Emil Młynarski przez wiele lat był rektorem uczelni, z którą obecnie skrzypaczka jest związana. Album zawiera także dokonaną przez Piotra Wróbla transkrypcję trzech Polonezów op. 9 Karola Lipińskiego, premierowo utrwaloną przez Zuzannę Budzyńską w 2017 roku.


 

PENDERECKI • CONCERTOS VOL. 7 • BUDNIK, NIZIOŁ, PRZEDBORA, ADAMSKI

 

CD Penderecki,Concerto Grosso a

 

Ukończone w 2003 roku Concerto Grosso nr 2 na trzy klarnety i dwa rożki basetowe Krzysztofa Pendereckiego, poza hiszpańskim prawykonaniem, przez 15 lat nie było prezentowane szerszej publiczności. Concerto Grosso nr 2 to kompozycja, którą ciężko jest rozpatrywać wyłącznie w kontekście inspiracji wykształconą w baroku formą muzycznej wypowiedzi. Poza licznymi barokowymi odniesieniami utwór zawiera szereg harmonicznych zwrotów tożsamych z muzyką późnego neoromantyzmu oraz XX wiecznego ekspresjonizmu. Niniejszy album jest w istocie pierwszą okazją do zapoznania się szerszej publiczności z tym fascynującym dziełem. Poza wspomnianym utworem płyta obejmuje także nagranie cieszącego się ogromną światową popularnością Koncertu altówkowego Pendereckiego opracowanego w 2018 roku na gitarę i orkiestrę, oraz skomponowany w 2012 roku Koncert podwójny na altówkę i wiolonczelę.


 

PADEREWSKI • MUZYKA MOJEGO DOMU

 

CD Muzyka mojego domu

 

Dzieła Ignacego Jana Paderewskiego według powszechnej opinii należą do najoryginalniejszych utworów skomponowanych przez polskich twórców. Mimo, iż język muzyczny Paderewskiego jest bardzo silnie zakorzeniony w systemie dur-moll, a co za tym idzie w tradycji romantycznej, różnorakie innowacyjne zabiegi, jakim kompozytor poddawał poszczególne formy i gatunki muzyczne, często okazują się prawdziwą enigmą dla muzykologów i badaczy jego twórczości. Niniejszy album obejmuje zarówno drobniejsze utwory, ze słynnym Menuetem G-dur op. 14 nr 1 na czele, jak i fakturalnie złożone dzieła (m.in. Wariacje A-dur op. 16 nr 3), w których w idiomatyczny sposób rozbudowana zostaje ich architektonika formalna. Nagrania zrealizowane zostały w zawsze pełnym muzyki, Dworze Paderewskiego w Kąśnej Dolnej – polskim domu Mistrza, jego jedynej zachowanej na świecie posiadłości. Zaproszenie do udziału w projekcie przyjęli artyści zajmujący czołowe miejsca pośród wykonawców muzyki polskiej – Katarzyna Duda, Hanna Samson, Jacek Jaskuła, Robert Marat, Robert Morawski oraz utalentowany pianista młodego pokolenia – Cezary Karwowski.


 

BACULEWSKI • UTWORY KAMERALNE I FORTEPIANOWE • SAMOJŁO, TANA QUARTET

 

CD Samojlo a

 

Etiudy komponowane przez współcześnie działających twórców diametralnie różnią się od dobrze znanych tego rodzaju utworów Chopina, Liszta czy Karola Czernego. Dziś, dla kompozytorów, etiuda stanowi szerokie pole do daleko idących poszukiwań w zakresie swobodnego łączenia nie tylko wybranych aspektów instrumentalnej techniki, ale też zestawiania cech licznych gatunków muzycznych oraz linearnego stosowania zwrotów harmonicznych charakterystycznych dla różnych epok. Niniejszy album zawiera cykl 12 oryginalnych fortepianowych Etiud Krzysztofa Baculewskiego, mogących z powodzeniem na stałe wejść do kanonu wykonywanej, przez obecnie działających pianistów, muzycznej literatury. Płytę dopełniają dwa kameralne utwory Baculewskiego: Partita II na skrzypce i fortepian oraz Kwintet fortepianowy.


 

ABEL • SONATY • A.FIRLUS, K.FIRLUS, T.POKRZYWIŃSKI

 

CD Abel,sonaty

 

Nie zawsze wybieram borykanie się z trudnościami i granie pełnią moich możliwości. Czynię moje utwory trudnymi, kiedy tylko przyjdzie mi na to ochota, w zależności od dyspozycji, a także od publiczności. W ten zwięzły sposób Carl Friedrich Abel scharakteryzował swoje wykonawcze umiejętności, które za życia kompozytora powszechnie uznane zostały za zjawisko jedyne w swoim rodzaju. Album Krzysztofa Firlusa, Anny Firlus oraz Tomasza Pokrzywińskiego obejmuje wybrane dzieła gambowe Abla, pochodzące z odkrytego niedawno księgozbioru rodziny Maltzanów, upublicznione dzięki działalności polskiej muzykolog Sonii Wronkowskiej.


 

RENNER • MUZYKA ORGANOWA • ZAJĄC

 

CD Renner

 

Joseph Renner urodził się 17 lutego 1868 roku w Ratyzbonie. Jego pierwszym nauczycielem muzyki był ojciec, także Joseph (1832-1895) – kompozytor, organista, kierownik ratyzbońskiego chóru oraz organizator prywatnego instytutu muzycznego. W roku 1887 objął posadę dyrygenta chóralnego w austriackim Bludenz, a w 1893 roku, gdy powrócił do Ratyzbony, objął stanowisko organisty w tamtejszej Katedrze. Dwa lata później rozpoczął działalność pedagogiczną. W 1900 roku nawiązał znajomość ze znakomitym kompozytorem i organistą Maxem Regerem, który wyjątkowo przychylnie wypowiadał się o jego solowych dziełach. Zaprezentowane na niniejszej płycie utwory dają słuchaczowi pełny obraz środków harmoniczno-wyrazowych, jakimi kompozytor posługiwał się na gruncie muzyki organowej.


 

STASZEWSKI • ON THE TRAIL • STASZEWSKI, ORKIESTRA PRIMUZ

 

CD Staszewski

 

Urodzony w 1984 roku w Łodzi Maciej Staszewski to wszechstronny artysta, potrafiący świadomie łączyć swoje kompozytorskie zainteresowania z karierą instrumentalisty. Staszewski studiował w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w klasach prof. Jerzego Nalepki (gitara klasyczna) oraz prof. Jerzego Bauera (kompozycja). Wielokrotnie występował na renomowanych festiwalach muzycznych, m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień oraz na Światowych Dniach Muzyki ISCM. Tytuł albumu pochodzi z najnowszego utworu Macieja Staszewskiego – napisanej w połowie 2018 roku miniatury On the Trail. Wieloznaczność tego sformułowania daje możliwość mnogich interpretacji. Ważnym motywem łączącym utwory z różnych lat są inspiracje polskimi górami, podobnie jak chropawy liryzm melodii, upodobanie do współbrzmień kwartowo-sekundowych i złożona tkanka rytmiczna, bogata w nieregularne rytmy, zmienne akcenty, synkopy i zabiegi polimetryczne.


 

GÓRECKI, ŁUKASZEWSKI • KRAKOWSKI KWINTET DĘTY I GOŚCIE

 

CD Kwintet krakowski

 

Koncertowali niemalże na wszystkich prestiżowych festiwalach muzycznych w Polsce, spotykając się z entuzjazmem publiczności i uznaniem krytyków. Każdy z nich jest laureatem wielu konkursów muzycznych. Spotkali się, współpracując z krakowską orkiestrą kameralną Capella Cracoviensis. W swoim dorobku mają wiele koncertów kameralnych z różnorodnym repertuarem, od muzyki barokowej po współczesną. Płyta Krakowskiego Kwintetu Dętego jest przeglądem ambitnego współczesnego repertuaru zespołu, gdzie pozycje klasyczne świetnie koegzystują z polską muzyką kameralną, często – jak w przypadku Burleski Mikołaja Góreckiego czy kwartetu Pawła Łukaszewskiego – dedykowaną uczestniczącym w nagraniu muzykom.