opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

104 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Sezon koncertowy NOSPR dobiega końca

Utwór łączy brzmienie orkiestry smyczkowej z brzmieniem zespołu kameralnego, w którym w solowych frazach uwypuklone zostały specyficzne walory dwóch instrumentów dętych a fortepian tworzy rytmiczno-harmoniczną tkankę dopełniającą. Pół wieku dzielącego powstałe w 2015 roku Trio concerto na klarnet, róg i fortepian Góreckiego od Divertimenta Grażyny Bacewicz nie miało wpływu na reakcję publiczności, która podobnie pozytywnie odniosła się tak do utworu powstałego w 1965 roku jak i do niedawno skomponowanej i świetnie zaprezentowanej muzyki. Nie inaczej zachowała się ona w przypadku dwóch po przerwie wykonanych utworów współczesnych – Chaconny per archi Krzysztofa Pendereckiego z 2005 roku oraz niemal dziesięć lat młodszej Orawy Wojciecha Kilara, przyjętej zresztą burzliwymi oklaskami. Można założyć, że z obydwoma tymi wielce sugestywnymi dziełami miała ona już wcześniej styczność. Interesującym uzupełnieniem programu koncertu była bez wątpienia piękna Suita Edwarda Griega, cofająca słuchaczy do romantycznej wypowiedzi zainspirowanej barokową formą z Preludium, Sarabandą, Gawotem i prowansalskim tańcem Rigaudon. Kameraliści NOSPR spisali się bez zarzutu, a ciekawie zestawiony program spotkał się z pełną aprobatą publiczności, jak można sądzić po jej ożywionej reakcji.

 

Jakowicz Krzysztof 340-83a

Niedzielny poranek symfoniczny ściągnął do Sali koncertowej NOSPR komplet słuchaczy, co nie było tak oczywiste, zważywszy na porę (12.00) i fakt, że był to dzień wyborów do parlamentu europejskiego. Na program koncertu złożyły się dwa dzieła I Koncert skrzypcowy g-moll op. 26 Maxa Brucha orazSuita z baletu „Pietruszka” (wersja 1947) Igora Strawińskiego.Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia wystąpiła pod batutą dyrygenta z Wielkiej Brytanii, Stefana Asbury’ego, solistą wieczoru był Krzysztof Jakowicz; koncert upamiętnił 80. rocznicę urodzin znakomitego polskiego skrzypka. Laureat wielu międzynarodowych konkursów muzycznych – w tym Konkursu Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, cieszy się od wielu lat uznaniem i sympatią nie tylko polskich melomanów. W Sali NOSPR zaprezentował on rzadko wykonywany, a lubiany Koncert Brucha, które to dzieło zapewniło kompozytorowi trwałe miejsce w historii muzyki. Krzysztof Jakowicz w swojej grze uwypuklił całe bogactwo melodycznej inwencji kompozytora, ekspresję jego wypowiedzi, a także – dotyczy to szczególnie III części Koncertu – techniczne właściwości wyrażające się licznymi kunsztownymi figuracjami i żywym rytmem. Wydaje się, że mniejsze wrażenie wywarła na słuchaczach muzyka Strawińskiego. To oryginalne, bardzo charakterystyczne, dzieło odznaczające się wyjątkowym bogactwem rozwiązań instrumentacyjnych (sporo w nim partii solowych, faktura tutti przegradzana bywa fragmentami o kameralnej obsadzie, wiodącą rolę powierza się chwilami fortepianowi) jest bez wątpienia bardziej przekonywające w swej pierwotnej postaci jako balet, muzyka bowiem realizuje konkretny scenariusz. Publiczność w każdym razie opuszczała salę koncertową usatysfakcjonowana poziomem wykonania interesującego programu. Warto nadmienić, że obydwa koncerty poprzedzone zostały słownymi komentarzami (w koncercie kameralnym Aleksandry Koniecznej, w koncercie symfonicznym Marcina Majchrowskiego), zwyczajowo towarzyszącym porankowi i wielu koncertom kameralnym, które wobec braku obszernych drukowanych omówień przybliżają słuchaczom prezentowane dzieła muzyczne. 

                                                                         Karol Rafał Bula


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART