Przegląd nowości

Jubileuszowe Łódzkie Spotkania Baletowe

Opublikowano: środa, 15, maj 2019 21:45

10 maja premiera baletu Cisza zainaugurowała jubileuszowe XXV Łódzkie Spotkania Baletowe, flagową imprezę Teatru Wielkiego w Łodzi, które od 1968 roku dają możliwość prezentacji i poznania najnowszych trendów w światowym balecie. Od samego początku Łódzkie Spotkania Baletowe są, co dwa lata, miejscem prezentacji i konfrontacji najbardziej znanych zespołów baletowych  z całego świata.

 

Cisza,Lodz 2

 

Bywał na tym festiwalu „Balet XX wieku” Maurice'a Béjarta (1970 i 1985), „Sankt-Petersburski Teatr Baletu Borisa Ejfmana”, „Cullberg Balet”, najlepszy szwedzki zespół tańca współczesnego oraz Ballet Rambert, Sadler's Wells Royal Ballet, Nederlands Dans TheaterFascynowano się obrazami choreograficznymi: Matsa Eka, Jiriego Kiliana, Borisa Ejfmana. Entuzjastycznie przyjmowano cenione zespoły z Moskwy, Paryża, Londynu, Mediolanu, Nowego Jorku. Oczywiście nie mogło zabraknąć na tych spotkaniach zespołów polskich.

 


 

Podczas tegorocznych Spotkań publiczność będzie miała okazję podziwiania kunsztu tancerzy z Włoch (Balletto del Teatro dell’Opera Roma), Izraela (Kibbutz Contemporary Dance Company), Hiszpanii (Ballet Flomenco Sara Brass) Australii (Sydney Dance Company) oraz Japonii (The Tokio Balet). Jednak pierwszy, inauguracyjny wieczór należał do zespołu baletowego Teatru Wielkiego Łodzi, który zaprezentował prapremierowy spektakl Cisza w opracowaniu choreograficznym Ivana Cavallari do muzyki Ludwiga van Beethovena.

 

Cisza,Lodz 5

 

Jego treścią są dramatyczne koleje losu tego wielkiego kompozytora. Choreograf wykorzystując muzykę VIII Symfonii F-dur op. 93 oraz kameralną wersję Wielkiej fugi B-dur op. 130 (część I) oraz Koncert fortepianowy Es-dur „Cesarski” op. 73 (część II) usiłuje przeprowadzić widza przez meandry życia Beethovena, którego postać została rozpisana na kilku tancerzy. 

 

Cisza,Lodz 6

 

Czy czyni to w sposób w pełni czytelny i zrozumiały, mam nieco wątpliwości. W pierwszej części wieczoru raziła trochę bezładna pozbawiona większej dramaturgii bieganina będąca tłem dla popisów głównych bohaterów. Druga była w tym względzie znacznie korzystniejsza, czytelność układów, ich symbolika przemawiają do widza pełnią emocjonalnej ekspresji.

 


 

Warto w tym miejscu podkreślić znakomite przygotowanie całego zespołu realizującego z pełną swobodą, elegancją i właściwą ekspresją swoje układy. Interesująca scenografia i dobrze realizowane projekcje świetlne były świetnym uzupełnieniem całej inscenizacji.

 

Wystawa,balet 912-21

 

Kierownictwo muzyczne sprawował i prapremierowe przedstawienie z pasją należną muzyce Beethovena prowadził: Michał Kocimski. Partię fortepianową koncertu „Cesarskiego” zagrał w fascynujący sposób Taras Hlushko. Jubileuszowym XXV Łódzkim Spotkaniom Baletowym towarzyszą dwie interesujące wystawy.

 

Wystawa,balet 912-15

 

Jedna poświęcona zagranicznemu i polskiemu plakatowi baletowemu oraz programom ze zbiorów niżej podpisanego uzupełniona plakatami Spotkań Baletowych z archiwum Teatru Wielkiego. Druga wystawa prezentowała baletowe fotografie dwóch znakomitych artystów fotografików: Juliusza Multarzyńskiego i Chwalisława Zielińskiego. Większość zdjęć jest formą dokumentacji historii ważnych wydarzeń Łódzkich Spotkań Baletowych.  

                                                                                             Adam Czopek