opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




23 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

44 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Mechaniczna królewna, albo cały ten cyrk

Swego czasu popularną była opera Lalka automat Edmonda Audrana. Podobnie zautomatyzowany i zastygły w swoich ściśle skodyfikowanych konwencjach sprzed lat wydaje się świat baletu klasycznego, wciąż kultywowanego na rosyjskich scenach. Pod względem trwałości swoich reguł uznać go można za europejski odpowiednik starojapońskich widowisk nô, choć bez metafizycznej perspektywy tamtych. W pełni stosuje się to do Śpiącej królewny, baletu Piotra Czajkowskiego w historycznej choreografii Mariusa Petipy, wznowionego w 2011 roku przez Jurija Grigorowicza na potrzeby moskiewskiego Teatru Bolszoj (retransmisja obejrzana 25 kwietnia w krakowskim kinie Kijów z sieci Apollo Film).

 

Spiaca krolewna,Bolszoj 1

 

Z tego rodzaju mechanicznością w powielaniu raz na zawsze utrwalonych figur mamy do czynienia zwłaszcza w prologu, w pas d’action, złożonym z serii sześciu wariacji kolejnych Wróżek, przybywających na chrzciny księżniczki Aurory, w dalszej części tytułowej śpiącej królewny. Wszystkie one stąpają na wysoko uniesionych puentach (nie dziwię się, że Isadora Duncan, twórczyni danse moderne, zrezygnowała z nich i tańczyła boso, wzbudzając sensację)  i wykonują podobne układy, złożone z podskoków i piruetów.

 

Spiaca krolewna,Bolszoj 2

 

Spośród nich wyróżniła się jedynie bardziej charakterystyczna Wróżka w czerwieni. Na tym tle korzystnie zaznacza się pomysł obsadzenia tancerza – Aleksieja Łopariewicza – w charakterystycznej roli Złej Wróżki Carabosse, sprawczyni całej późniejszej intrygi. Wnosi on znaczną dozę urozmaicenia do schematycznego dotąd przebiegu widowiska. Wspomniana niezmienność dotyczy również strojów. W przypadku balerin szczególnie groteskowe są odsłaniające ich „kupry” sztywne, klasyczne paczki, a w przypadku ich partnerów obcisłe trykoty, eksponujące pośladki oraz krocza za sprawą wypchanych saczków. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART