opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 maj 2019       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

38 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Dziewiąta” Brucknera, albo Muzyka, której słucha sam Bóg

Skoro swoją Ósmą Anton Bruckner zadedykował cesarzowi Franciszkowi Józefowi, to nie pozostawało mu nic innego jak Dziewiątą poświęcić… samemu Bogu. A zatem występuje w tym względzie wyraźna progresja. Strach pomyśleć do kogo zaadresowałby następną, choć już Scherzo Dziewiątej posiada wyraźnie demoniczne rysy. Wzorem Beethovena postanowił uwieńczyć swoją Dziewiątą kantatowym finałem (faktycznie była to jego jedenasta symfonia, jeśli uwzględnić nienumerowaną f-moll i „zerową” d-moll). Niestety, nie wykroczył on poza fazę obszernych szkiców, w oparciu o które usiłowano odtworzyć jego kształt (w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia miały miejsce wykonania rekonstrukcji Williama Carragana oraz Nicoli Samale i Giuseppe Mazzuki, a w naszym stuleciu Sébastiena Letocarta).

 

 Filharmonia Krakowska 13

 

Sam Bruckner, przeczuwając, że nie uda mu się wygrać wyścigu z czasem i nie ukończy IX Symfonii d-moll, poddał pomysł, by w charakterze jej finału wykorzystać jego wcześniejsze Te Deum, swą promienną tonacją C-dur mogące dostarczyć pożądanego kontrastu dla symfonicznego korpusu, w przeważającej mierze utrzymanego w posępnym d-moll. I tak właśnie postąpiono podczas jej wiedeńskiego prawykonania w 1903 roku pod dyrekcją Ferdinanda Löwego i tego rodzaju praktyka utrzymywała się jeszcze przez pewien czas. Potem, wraz z purystycznym podejściem do oryginalnego, źródłowego tekstu muzycznego (zwłaszcza że w tym przypadku, w przeciwieństwie do innych symfonii Brucknera, nie występuje on w poddanych licznym przeróbkom wariantach), zaprzestano tego i odtąd najczęściej pojawia się ona na estradach w formie nieukończonej. Jak Ósma Schuberta. Czy w takiej postaci zastygłe niektóre dzieła Leonarda da Vinci i Michała Anioła. W Filharmonii Krakowskiej nawiązano wszakże do początków jej obiegu koncertowego i zestawiono z Te Deum, choć oddzielając je od siebie przerwą. Było to bardzo akademickie wykonanie, tak że pod jego wpływem nie doznałem olśnienia na miarę tego, jakie było udziałem Stanisława Skrowaczewskiego, potem wybitnego interpretatora Brucknerowskiej symfoniki.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART