opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 maj 2019       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

34 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Dante” Benjamina Godarda w Opéra de Saint-Etienne

Zarówno Godard, jak i inni działający w jego czasach w różnych dziedzinach sztuki artyści nawet nie usiłowali wiernie przywoływać średniowiecznych realiów, lecz proponowali własne, oryginalne i wyimaginowane wizje tego okresu. Podobny punkt widzenia przyjęli też reżyser Jean-Romain Vesperini oraz współpracujący z nim scenograf Bruno de Lavenère, którzy przedstawiają na scenie Opery w Saint-Etienne współczesne wyobrażenie średniowiecznej rzeczywistości.

 

Dante,Saint-Etienne 6

 

Zaaranżowana przez nich perspektywa wizualna, wykorzystująca jednorodną i osadzoną na obrotowej scenie konstrukcję zbudowaną z odwołujących się do antycznej Italii i połączonych półkolistą kładką kolumn i pilastrów, pozwala nadawać prowadzonym na różnych poziomach działaniom aktorskim odpowiednią dynamikę i energię. W drugiej części spektaklu z tą „kamienną” dekoracją kontrastuje bardziej „roślinny” wystrój, kiedy to wypełniające przestrzeń, symbolizujące las i sugestywnie podświetlone przez Christophe’a Chaupina zielone pędy wprowadzają związaną z życiem Dantego ideę wygnania, wędrówki i tułaczki.

 

Dante,Saint-Etienne 7

 

W omawianej operze niezwykle ważną rolę odgrywa doskonale przez Vesperiniego pod względem dramaturgicznym wykorzystywany chór, będący zbiorowym bohaterem strukturyzującym całe dzieło. Ucieleśnia on lud Florencji, staje się arbitrem podczas wyboru Dantego na najwyższego przywódcę miasta, a następnie świadkiem jego banicji, wreszcie personifikuje skazanych na zepchnięcie w piekielne czeluści potępieńców. Warto zauważyć, że noszone przez chórzystów (a także solistów) kostiumy autorstwa Cédrica Tirado nawiązują do dawnych wyobrażeń przyszłości i tym samym wpisują się w trend zwany retrofuturyzmem.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART