GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Dante” Benjamina Godarda w Opéra de Saint-Etienne
Strona 4 z 5
Zarówno Godard, jak i inni działający w jego czasach w różnych dziedzinach sztuki artyści nawet nie usiłowali wiernie przywoływać średniowiecznych realiów, lecz proponowali własne, oryginalne i wyimaginowane wizje tego okresu. Podobny punkt widzenia przyjęli też reżyser Jean-Romain Vesperini oraz współpracujący z nim scenograf Bruno de Lavenère, którzy przedstawiają na scenie Opery w Saint-Etienne współczesne wyobrażenie średniowiecznej rzeczywistości.
Zaaranżowana przez nich perspektywa wizualna, wykorzystująca jednorodną i osadzoną na obrotowej scenie konstrukcję zbudowaną z odwołujących się do antycznej Italii i połączonych półkolistą kładką kolumn i pilastrów, pozwala nadawać prowadzonym na różnych poziomach działaniom aktorskim odpowiednią dynamikę i energię. W drugiej części spektaklu z tą „kamienną” dekoracją kontrastuje bardziej „roślinny” wystrój, kiedy to wypełniające przestrzeń, symbolizujące las i sugestywnie podświetlone przez Christophe’a Chaupina zielone pędy wprowadzają związaną z życiem Dantego ideę wygnania, wędrówki i tułaczki.
W omawianej operze niezwykle ważną rolę odgrywa doskonale przez Vesperiniego pod względem dramaturgicznym wykorzystywany chór, będący zbiorowym bohaterem strukturyzującym całe dzieło. Ucieleśnia on lud Florencji, staje się arbitrem podczas wyboru Dantego na najwyższego przywódcę miasta, a następnie świadkiem jego banicji, wreszcie personifikuje skazanych na zepchnięcie w piekielne czeluści potępieńców. Warto zauważyć, że noszone przez chórzystów (a także solistów) kostiumy autorstwa Cédrica Tirado nawiązują do dawnych wyobrażeń przyszłości i tym samym wpisują się w trend zwany retrofuturyzmem. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |