Niektórzy powiedzą, że to emocje. Inni – że to specyficzne połączenie teatru i muzyki. Jeszcze inni docenią jej plastyczną stronę. Część skupi się tylko na muzyce. Co sprawia, że sztuka operowa budzi namiętność na całym świecie? Jej wyjątkowość w klasycznym wydaniu polega być może na skali: soliści, duży chór, balet, rozbudowana orkiestra, dyrygent, monumentalne dekoracje, piękne kostiumy, choreografia, muzyka, ale i słowa – historie często uniwersalne, w jakimś stopniu dotyczące każdego z nas. Madama Butterfly, arcydzieło włoskiego mistrza opery Giacomo Pucciniego, które od ponad stu lat króluje w repertuarach teatrów na całym świecie, wystawiona zostanie 15 czerwca 2019 roku na Placu Defilad, goszczącego niecodzienne i nieoczywiste wydarzenia kulturalne od wielu lat. To wydarzenie bez precedensu: jeszcze nigdy w historii Warszawy opera ta nie zabrzmiała w inscenizowanej wersji koncertowej w sercu miasta dla ponad pięciotysięcznej publiczności. Madama Butterfly to również olbrzymie przedsięwzięcie logistyczno-organizacyjne: budowa samej widowni trwać będzie ponad tydzień, a próby świateł i multimediów rozpoczęły się dwa miesiące przed koncertem! Skala projektu, wyjątkowa sceneria z Pałacem Kultury i Nauki w tle oraz wysoki poziom artystyczny przywodzą na myśl największe plenerowe wydarzenia teatralno-muzyczne odbywające się w miastach Włoch, Hiszpanii, Francji, Austrii i Niemiec. To po prostu wydarzenie, którego nie można przegapić!
Roman Osadnik, dyrektor Teatru Studio i pomysłodawca tegorocznej operowej odsłony Placu Defilad, tak mówi o tym realizowanym cyklicznie przez Teatr projekcie: „Tworzymy prawdziwie publiczną przestrzeń miejską, programujemy elitarne, wymagające wydarzenia w dostępnej i włączającej formie. Budujemy aspiracyjny, ale masowy program dostosowany do współczesnego trybu życia. Projekt rozwija się i inspiruje innych, do podejmowania własnych inicjatyw”.
Taka właśnie będzie Madama Butterfly
ambitna ze względu na wielkość wydarzenia
niepowtarzalna dzięki najlepszym artystom na co dzień śpiewającym
w Nowym Jorku, Londynie, Paryżu, Mediolanie czy Berlinie
innowacyjna, ponieważ w takim wymiarze realizowana w Warszawie po raz pierwszy,
intrygująca, bo ukazująca elitarną operę w popularnym wydaniu
odważna jak główna bohaterka opery, która nie boi się realizować swoich marzeń.
Do tego wyjątkowego wydarzenia zaproszeni zostali światowej sławy artyści – m.in. Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna oraz Andrzej Dobber. Znakomita orkiestra Sinfonia Varsovia oraz Chór Filharmonii Narodowej poprowadzi włoski maestro Marcello Mottadelli. Spektakl wyreżyseruje Natalia Korczakowska, dyrektorka artystyczna Teatru Studio.
Giacomo Puccini – muzyka
Luigi Illica i Giuseppe Giacosa – libretto
Aleksandra Kurzak – Madama Butterfly (Cio-Cio-San)
Roberto Alagna – F. B. Pinkerton
Andrzej Dobber – Sharpless
Monika Ledzion-Porczyńska – Suzuki
Marta Brzezińska – Kate Pinkerton
Karol Kozłowski – Goro
Dionizy Wincenty Płaczkowski – Książe Yamadori
Łukasz Konieczny – Bonzo
Marcello Mottadelli – dyrygent
Sinfonia Varsovia
Bartosz Michałowski i Chór Filharmonii Narodowej
Natalia Korczakowska – reżyseria
Marek Adamski – kostiumy
Aleksander Prowaliński – światło
Marek Suberlak – dźwięk
Wydarzeniu towarzyszyć będzie ekskluzywna kolacja „Japońskie impresje”. Kolację poprowadzi Sebastian Olma, szef kuchni restauracji Belvedere, który pracował m. in. z Tomem Aikensem i Gordonem Ramsayem. Niezapomniane menu, inspirowane librettem opery Madama Butterfly stworzył Michał Kępiński, który doświadczenie kulinarne zdobywał m. in. w restauracjach KOKS (2 gwiazdki Michelin) czy Maaemo (3 gwiazdki Michelin).
Madama Butterfly uzyskała wsparcie prestiżowych instytucji i partnerów takich jak: Orange, Instytut Francuski, Instytut Kultury Włoskiej, Miasto St. Warszawa, Sinfonia Varsovia, Filharmonia Narodowa, Pałac Kultury i Nauki, Sony Music Polska, Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Honorowy patronat nad Madama Butterfly objęli:
Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy,
Ambasada Włoch w RP, Ambasada Francji w RP, Ambasada Japonii w RP.