GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościChcę głosem dzielić się marzeniami – baryton Wiktor Jankowski (Lwów)
Strona 3 z 6
A kto był Pańskim najważniejszym nauczycielem śpiewu, kto sprawił, że słuchacze tak zachwycają się Pańskim głosem i śpiewem?
Jedyny i najważniejszy – Kornel Sjatecki w Drohobyczu, wielki śpiewak i pedagog, u którego nadal się uczę i zgłębiam sekrety sztuki bel canto. Kornel Sjatecki wiele lat śpiewał na włoskich scenach operowych, pomimo wieku nadal dysponuje olśniewającym młodzieńczym tenorem, ale przede wszystkim jest wybitnym nauczycielem, człowiekiem wielkiego serca. To że śpiewam, zawdzięczam nikomu innemu, tylko jemu.
Jak to się stało, że gitarzysta, a przy tym także muzyk rockowy poszedł w zupełnie innym kierunku, zajął się śpiewem operowym?
Wszystko ma swój początek. W moim przypadku w czasie tamtych poważnych studiów, gdy uczyłem się inżynierii budowlanej i pedagogiki, wtedy zaczęło się od hobby, które wynikało z nauki gry na gitarze. Śpiewałem i grałem w zespole rockowym po amatorsku. Ale jednego razu trafiłem do opery na Trubadura Verdiego. Siedziałem na przedstawieniu cały czas z otwartą buzią, nie wychodziłem nawet na przerwy. I wtedy zrozumiałem, że chcę nauczyć się śpiewać, jak prawdziwy śpiewak operowy. Zrozumiałem, że to opera właśnie jest tą syntezą wszelkich sztuk, że łączy w sobie wszystko: śpiew, muzykę, plastykę, ruch – wszystko. Dzięki temu śpiewak operowy w najdoskonalszy sposób może przekazywać wszelkie uczucia, myśli i emocje. Poza tym na scenie operowej mogę być każdym: bohaterem i amantem, duchownym, królem, błaznem, bandytą i każdym innym. Jestem przekonany, że różnorodne role także wpływają na życie śpiewaka. A każdy śpiewak powinien służyć sztuce, a nie na odwrót, używać sztuki dla własnej realizacji.
W tym miejscu powinno pojawić się pytanie o fascynacje muzyczne. Zarówno jak chodzi o kompozytorów, epokę, styl, jak i wykonawców.
Wprawdzie kocham i szanuję dobrą muzykę wszystkich epok, ale najbliższa mojemu charakterowi jest muzyka Giuseppe Verdiego, romanse Sergiusza Rachmaninowa czy „Pieśni i tańce śmierci” Modesta Musorgskiego, nie mówiąc o tradycyjnych pieśniach ukraińskich.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |