opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 maj 2019       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

57 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Český díplom dla opolskiego teatru

Czy na podstawie reportaży można stworzyć dobrą sztukę teatralną? Zapewne można, ale trzeba mieć na względzie kilka warunków. Temat musi być interesujący, forma przystępna i dramaturgia zgodna z zasadami rozwoju akcji scenicznej. Czy temat przedstawienia Český díplom nosił cechy atrakcyjności? Reportaże o Czechosłowacji Mariusza Szczygła były spojrzeniem na egzotykę naszych południowych sąsiadów, ale w realizacji artystów Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu egzotyką stało się to, iż polscy aktorzy grali Czechów i traktowali to zadanie bardziej wyczynowo niż artystycznie. Autor adaptacji: Piotr Rowicki i reżyser Piotr Ratajczak nie pomogli w podniesieniu tej produkcji na wyżyny sztuki. 

 

Diplom

 

Czy forma spektaklu była przystępna? Aż za bardzo, bo poszczególne scenki czy epizody były przetykane wstawkami taneczno-piosenkarskimi, gdzie ruch i rytm zastępowały myślenie, nie miały większego związku z prezentowanymi a właściwie rekonstruowanymi zdarzeniami. A owe zdarzenia były raczej smutne, wręcz tragiczne. Począwszy od wizerunkowych represji dotykających popularnych artystów estrady, literatury i gwiazdy sportu w czasach CSRS, na aktach samospalenia (Jan Palach) czy wręcz bezmyślnego terroryzmu (Olga Hepnarová) kończąc wszystko układało się w skróconą historię martyrologii kraju. Jedynie trzy scenki stanowiły pewne odprężenie, satyryczne akapity przedstawienia. Były to próby aranżacji popularnego przeboju „pieszczocha reżimu” Karela Gotta Lady Carneval  śpiewanego przez artystów przy akompaniamencie taśmy, swoisty „czeski patent” na wykrywanie islamskich zamachowców, oraz scenka przeciwstawiająca w krzywym zwierciadle „ateizm” Czechów i „katolicyzm” Polaków. Niestety te zabawowe epizody znalazły się w środkowej części spektaklu zaś na ostatni epizod wybrano zbrodniczy występek dziewczyny, która celowo zmasakrowała ludzi na przystanku tramwajowym. Biorąc jeszcze pod uwagę dosyć niechlujną oprawę muzyczną spektaklu, (w tym niegustowne, cukierkowo różowe sukienki aktorek) i brak wybitnych wokalnych talentów wśród wykonawców piosenek, nie było co podziwiać. Przedstawienie ratowała jedynie pasja i temperament sceniczny młodych wykonawców, co oklaskiwano na spektaklu w ramach festiwalu WST.

                                                               Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART