GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMoniuszko wskazał zwycięzców
Strona 1 z 4
W regulaminie Drugiego Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antoniny Campi z Miklaszewiczów wykonanie arii z opery Stanisława Moniuszki było jednym z dwóch warunków (drugim było zaśpiewanie arii z repertuaru światowego). Można przyjąć, iż ten warunek był trudniejszy, zarówno dla polskich jak i zagranicznych uczestników. U nas traktuje się muzykę Ojca Narodowej Opery z pewnym lekceważeniem, choć zarazem i lekkim przerażeniem, że jest trudna wokalnie. Za granicą zaś to po prostu zupełna egzotyka.
O ile pozycje ze światowego repertuaru ćwiczy się mozolnie i korzysta z niezliczonych wzorów interpretacji, to w ariach (a tym bardziej pieśniach) Moniuszki wykonawca wzorów ma niewiele i raczej musi znaleźć jakiś klucz interpretacji samemu. To dlatego uważam, że warunek pierwszy Konkursu im. Antoniny Campi (która nota bene Moniuszki wcale nie śpiewała) rozstrzygał o wynikach i punktowanych miejscach. Koncert galowy z udziałem orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod batutą José Marii Florencio był zarazem trzecim finałowym etapem zmagań, do którego dopuszczono 8 wykonawców, jednego mężczyznę i 7 kobiet. Tę nierówną walkę wygrać musiał, oczywiście głos męski, bo tutaj wciąż brakuje dobrych śpiewaków. Skupię się jednak na początku nad miejscem Koncertu Galowego. Imponujący rozmiarami i elewacją zewnętrzną gmach lubelskiego Centrum Spotkania Kultur posiada sporych rozmiarów Salę Operową, przystosowaną do występów wokalnych przynajmniej z nazwy. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |