GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościRozmaitości muzyczne: cimelia i opera magna
Strona 2 z 2
Na marginesie warto odnotować, że w wyniku burzliwych losów wojennych jej autograf obecnie przechowywany jest w krakowskiej Bibliotece Jagiellońskiej. Do drugich należały niewątpliwie II Suita orkiestrowa h-moll BWV 1067 Johanna Sebastiana Bacha oraz Ciaccona, napisana w związku ze śmiercią Jana Pawła II i następnie włączona do Polskiego requiem Krzysztofa Pendereckiego.
Bachowska kompozycja z pierwszoplanowym fletem dała Patrickowi Gallois okazję nie tylko do bardziej zróżnicowanego ujęcia agogicznego otwierającej Uwertury, czy nadania Polonezowi, prawdopodobnie nie wprost odwołującemu się do konkretnego polskiego źródła motywicznego, majestatycznego i uroczystego charakteru, ale także zaprezentować się w roli solisty, zwłaszcza w wieńczącym dzieło i utrzymanym w żywym tempie Badinerie, któremu moim zdaniem nie dostawało wszakże wystarczającej lekkości.
Początkowo w trakcie wykonania opracowania Patricka Gallois Popołudnia fauna Claude’a Debussyego zastanawiałem się, co do stopnia zachowania tożsamości takiego ujęcia sławnej kompozycji i na ile jeszcze spełnia ono kryteria atrybucji pierwotnemu twórcy. Zrazu miałem wrażenia, że słucham concertina fletowego z harfą obbligato. Z czasem pojawiły się bardziej wysmakowane, impresjonistyczne efekty brzmieniowe, zredukowane wszakże do smyczków, a więc odznaczające się mimo wszystko zubożoną aurą dźwiękową. Gwoli sprawiedliwości trzeba na koniec zauważyć, że akustyka Sali Pochodni Nerona krakowskich Sukiennic nie ułatwiała muzykom zadania i nie sprzyjała wydobyciu większych subtelności dźwiękowych, nadając orkiestrze głuche i płaskie brzmienie, pozbawione odpowiedniej przestrzenności. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |