GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Cardillac” Paula Hindemitha w Opera Vlaanderen w Antwerpii
Strona 4 z 4
I znów przypominają się przygnębiające ujęcia z filmów Fritza Langa, pokazujące wyróżniające się z tłumu indywidualności jako potencjalne niebezpieczeństwo dla zuniformizowanego i oportunistycznego społeczeństwa. Mroczna i ponura, a ponadto zręcznie unikająca estetyzacji narracja dramaturgiczna flamandzkiego reżysera już od samego początku emanuje rozgorączkowanymi i wręcz psychotycznymi klimatami.
Do ich wzmocnienia skutecznie przyczynia się intensywna i jako się rzekło celowo przerysowana, wręcz wyostrzona gra aktorska wszystkich solistów, z przykuwającym uwagę wyrazistą i ekspresyjną, pełną grymasów mimiką twarzy angielskim barytonem Simonem Nealem w tytułowej roli na czele. Postać jego seksownej córki kreuje Betsy Horne, a w obsadzie solistów znajdują się też tak renomowani artyści jak Ferdinand von Bothmer (Oficer), Theresa Kronthaler (Dama), Sam Furness (Elegancki Kawaler) i Donald Thomson (Dowódca Żandarmerii i Handlarz Złotem).
Na czele zredukowanej w imię polifonicznej przejrzystości orkiestry (siedemnaście instrumentów dętych i osiemnaście smyczków) stoi świetnie się w tym repertuarze czujący - co już niejednokrotnie w Antwerpii udowodnił – Dmitri Jurowski. Pod jego energiczną i precyzyjną batutą ta odwołująca się do barokowej estetyki muzyka porywa swą witalnością i zniewala regularnym pulsem, przyciągając zarazem uwagę ostrymi konturami materiału tematycznego. Ta realizacja pokazała raz jeszcze, że pod względem poziomu artystycznego i oryginalności propozycji repertuarowych placówka w Antwerpii należy do czołówki europejskich teatrów operowych. Leszek Bernat |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |