opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 czerwiec 2019       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

88 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Cardillac” Paula Hindemitha w Opera Vlaanderen w Antwerpii

Na przykład Opera Paryska wstawiła ją do swego repertuaru dopiero w 2005 roku (pod dyrekcją muzyczną Kenta Nagano i w reżyserii André Engela), zaś w Belgii ostatni raz oglądano ją już ponad czterdzieści lat temu. Tym większe zatem zainteresowanie wzbudziła ta nowa realizacja Cardillaca w Opera Vlaanderen, przygotowana przez flamandzkiego reżysera Guy Joostena i rosyjskiego dyrygenta Dmitriego Jurowskiego. W swojej pracy Joosten wyraźnie inspirował się ekspresjonizmem kinematografii niemieckiej i atmosferą filmów najważniejszych przedstawicieli tego nurtu w osobach Fritza Langa i Friedricha Wilhelma Murnau, przywoływanej tutaj za pomocą rzucanych na wiszący nad proscenium tiul czarno-białych projekcji wideo. Zamiast scenerii Paryża z czasów Ludwika IV, w których librecista umieścił akcję opery, mamy tutaj raczej do czynienia z luźnym przywołaniem rzeczywistości diamentowej dzielnicy Antwerpii (w której Opera Vlaanderen ma swoją siedzibę), znajdującej się nieopodal dworca głównego i zamieszkanej głównie przez chasydów pochodzących z Europy Wschodniej.

 

Cardillac,Antwerpia 4

 

To dlatego handlujący cennymi kamieniami osobnik (Handlarz Złotem) nosi żydowską jarmułkę, podczas gdy niektórzy soliści wyróżniają się eleganckimi strojami. Z kolei owijający się futrzanymi kołnierzami i przyciskający do piersi cenne naszyjniki chórzyści przedstawiają bogatych mieszkańców miasta, z których większość stanowią zapewne klienci sławnego złotnika Cardillaca. Cały wystrój zabudowanej prostą strukturą sceny (dekoracje i kostiumy Katriny Nottrodt) utrzymany jest w czarnej tonacji, przecinanej niekiedy czerwonymi paskami i złotymi odcieniami. Przemieszczające się po tej przestrzeni stereotypowe i karykaturalne postacie (grubaska, prostytutka, szykowna dama, oficer…) są jakby żywcem wyjęte z obrazów niemieckiego malarza George’a Grosza - poruszają się niezręcznie, a ich gesty są mocno przerysowane. Oczywiście swoim zachowaniem i wyglądem najmocniej wyróżnia się krwawy złotnik, zanurzający się w morderczym szaleństwie równie głęboko, co w stosie spadających z góry i przytłaczających go miękkich i błyszczących poduszek. W inscenizacji Guy Joostena wizerunek odzianego w królewskie szaty i siedzącego na górze złota Cardillaca intrygująco przypomina postać Ludwika XIV. Zasiada on zawsze na honorowym miejscu w jednolitej scenografii, ewokującej jednocześnie pomieszczenie nadzwyczajnej komisji śledczej (tzw. „chambre ardente”), łoże miłosne i pracownię głównego bohatera. To zaś pozwala twórcom omawianej realizacji nasączyć ją swoistą mieszanką przemocy, erotyzmu i szczerego podziwu dla artystycznego talentu, tworząc obraz zupełnie pozbawiony liryzmu, wszak niezwykle fascynujący i ekscytujący. Podziw wzbudza sposób, w jaki Joosten podkreśla opozycję pomiędzy poszczególnymi protagonistami i wspólnotą. Przez większość czasu obecny na scenie chór staje się odpowiednikiem zbiorowości i symbolem społecznej moralności przeciwstawionym uciekającej w swój wewnętrzny świat i wyizolowanej w pejzażu agresywnego miasta jednostce.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART