opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




9 maj 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

50 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Hipolit i Arycja” albo kalosze szczęścia

W przeciwieństwie do współczesnych mu oper włoskich pierwiastek wirtuozowski ustępuje miejsca dramatycznemu, a przebieg muzyczny jest o wiele bardziej zróżnicowany, składając się z recytatywów płynnie przechodzących w ariosa i arie, obok których pojawiają się także duety (Hipolita i Arycji, przy czym ten z czwartego aktu odznacza się rozbudowaną melizmatyką, Tezeusza i Tyzyfony – w tej spódniczkowej roli wystąpił Aleksander Kunach), tercety (Parek) oraz chóry.

 

Hippolyte et Aricie 2

 

Poza tym panuje równowaga pomiędzy pierwiastkiem melodycznym a recytacyjnym, a linia wokalna w oszczędny sposób przyozdabiana bywa za pomocą melizmatów. Zwraca też uwagę świetna, barwna instrumentacja, jak, chciałoby się powiedzieć, na francuską muzykę przystało.

 

Hippolyte et Aricie 3

 

Wykorzystywana jest ona do malarstwa dźwiękowego, albowiem libretto księdza Simon-Josepha Pellegrina w pełni zdaje się spełniać kryterium Alfreda Hitchcocka wobec trzymającej w napięciu akcji i to na dwieście lat, zanim zostało ono sformułowane. W pierwszym akcie, wśród gromów i przy dźwięku trąbek następuje epifania Diany, w drugim przenosimy się do piekieł, a w czwartym, podczas odbywającego się polowania z towarzyszącymi mu rogami wyłania się potwór i porywa Hipolita. Fagoty w pierwszej arii Tezeusza przywołują grozę zaświatów Dieux ! N'est-ce pas assez des maux que j'ai soufferts?, do których zstąpił w poszukiwaniu swego poległego przyjaciela, a w finale trzeciego Puissant maître des flots odzwierciedlają falowanie wzbierającego w nim gniewu.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART