GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościJak uwodzi się na scenie własnego męża
Strona 4 z 4
Przyznać trzeba, że artysta dysponuje znakomicie ustawionym i wyszkolonym głosem o nienagannej emisji, ale pozbawionym większej rozpiętości oraz nośności, co nie pozwoliło mu nadać postaci większej wyrazistości. Również warunki zewnętrzne nie przekonywały w wystarczający sposób o uroku amanta, któremu nie mogłaby oprzeć się piękna Cyganka.
Kurtynę przecina szkarłatna szrama czy zygzak, po rozsunięciu którego powstaje pole dla duetu tancerzy, stanowiących personifikacje zmysłowego erotyzmu i występujących przy pantomimicznej introdukcji w pierwszym akcie oraz podczas intermezza na początku trzeciego. Lokalnego kolorytu przydaje ponadto zbiorowa scena flamenco, do której jedynego akompaniamentu dostarcza wybijany butami rytm, a rozdzielającej antrakt do drugiego aktu oraz pieśń cygańską.
W inscenizacji Richarda Eyre akcja została przeniesiona w czasy frankizmu, na co wskazywały wojskowe mundury oraz postacie dostojników przed corridą, ale, jak to często bywa w takich przypadkach, był to zabieg czysto zewnętrzny, bez większych konsekwencji dla dalszego toku spektaklu. Na przykład przemiany przemytników, do których przystaje zdesperowany Don José, w oddziały republikańskie. Za to po finałowym zabójstwie Carmen scena obraca się i ukazuje wnętrze areny, na którą daremnie, nawet za cenę śmierci z rąk porzuconego kochanka, starała się przedostać tytułowa bohaterka, i oczom widzów odsłania się widok zabitego byka, na którego ciele Escamillo w zwycięskiej pozie trzyma stopę, przypieczętowując swoje zwycięstwo. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |