GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Faust” Gounoda w Opéra Royal de Wallonie - Liège
Strona 2 z 6
Tak również się dzieje w przypadku wspomnianej inscenizacji Fausta, pokazywanej obecnie w Opéra Royal de Wallonie w Liège (a uprzednio prezentowanej już z ogromnym powodzeniem w Turynie, Lozannie i Tel Awiwie). Trzeba uczciwie powiedzieć, że sięgający po tę operę Gounoda reżyserzy ograniczają się zbyt często do spłycającej jej wymowę ilustracyjności, do anegdoty i powierzchownych efektów plastycznych.
W przeciwieństwie do nich Stefano Poda, odwołujący się przecież wiernie do tekstu Goethego, buduje fresk zanurzony jednocześnie w realizmie i nieskończoności, w sacrum i profanum, w religijności i ateizmie. Jako prawdziwy wizjoner kreuje obrazy o wyjątkowo symbolicznej mocy, już od pierwszych minut przenosząc nas za ich pomocą w sferę mitu.
Na wstępie unosząca się kurtyna odsłania kojarzącą się z górą gruzu stertę książek i dokumentów, u której stóp leży stary doktor Faust, rozmyślający ciemną nocą nad własnym życiem, spędzonym na zgłębianiu zbytecznych mądrości. Oddając się bez reszty nauce stracił miłość, nadzieję i wiarę, a przecież pomimo tych poświęceń i wyrzeczeń nie odnalazł głębszego sensu swej egzystencji. W chwili kiedy postanawia z tym wszystkim skończyć i podnosi do ust wypełniony trucizną kielich pojawia się Mefisto, ofiarowujący Faustowi to, czego ów pożąda najbardziej: młodość i widok pięknej dziewczyny (Małgorzaty). W zamian za to tytułowy bohater ma podpisać oddający w zastaw własną duszę dokument, a kiedy tej formalności staje się zadość, wyrusza z Mefistem na podbój świata. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |