opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Turandot 23-556.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

58 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Lukrecja Borgia” Donizettiego w Théâtre du Capitole w Tuluzie

Tajemniczą atmosferę potęgują również utrzymane w czarnych odcieniach stroje, zaprojektowane przez Pepę Ojangurena. Zarówno ich zróżnicowana tekstura (skóra, len, jedwab, aksamit), jak i zdobiące owe stroje cekiny, poziome i pionowe rysy czy kropki przywołują nawiedzony świat spisków, zdrad i zabójstw. Ponadto w prologu celnie wykorzystane są weneckie maski, skutecznie skrywające twarze poszczególnych bohaterów. To właśnie w takiej scenerii Emilio Sagi prowadzi czytelną i ciekawie przemyślaną, choć nie specjalnie wyrafinowaną grę aktorską. Piszący w swoim operowym przewodniku o Lukrecji Borgii Piotr Kamiński słusznie zauważa, że „nierówne to dzieło zawdzięczało zawsze karierę primadonnom najwyższej klasy”.

 

Lukrecja Borgia,Tuluza 6

 

A do takich właśnie należy kreująca w Tuluzie tytułową rolę (po raz pierwszy w swym niezwykłym dorobku artystycznym) francuska sopranistka Annick Massis. Duże wrażenie wywiera już pierwsze jej pojawienie się na scenie, kiedy przykuwając uwagę pięknie lśniącymi w intensywnym oświetleniu jasnymi włosami wychodzi z gondoli ubrana w biały płaszcz, który po rozpostarciu przypomina łabędzie skrzydła. W akcie drugim powraca natomiast w krwisto-czerwonej sukni, ewokującej mordercze występki bohaterki i tym samym zdradzającej jej prawdziwą naturę. Ów kontrast artystka potrafi również zaakcentować stylem śpiewu, początkowo jakby wyciszonego i delikatnego, choć niezależnie od tej powściągliwości niezwykle ekspresyjnego, a w drugiej części przedstawienia – już pełnego, coraz bardziej gwałtownego, a niekiedy wręcz drapieżnego. Sposób w jaki Annick Massis pokazuje wewnętrzną przemianę Lukrecji i jej powolne zmierzanie do nieuchronnie tragicznego finału wzbudza najwyższy szacunek, chętnie przez publiczność okazywany za pomocą częstych wybuchów entuzjastycznych oklasków. Podobnie zresztą jak sztuka wokalna francuskiej artystki, oparta na niezawodnej technice, pozwalającej jej na subtelne cieniowanie doskonale wyrównanych we wszystkich rejestrach barw, na przejmujące stopniowanie crescendo i wydawałoby się nieziemskie pianissimi, na swobodne i jakby naturalnie płynące ze źródła koloratury. W dodatku każde podawane przez nią słowo i każda fraza tchną idealnie dozowaną intensywnością dramatyczną.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART