GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPiętno czasu wojny
Strona 1 z 2
Drugi koncert Sinfonii Varsovii z cyklu Oddźwięki przyniósł trzy spojrzenia kompozytorskie, na których swe piętno odcisnęła II Wojna Światowa. Od osobowości twórcy zależało oczywiście, jak owo piętno wpłynęło na kształt utworów. Można przyjąć, że żaden z prezentowanych twórców nie dał się całkowicie zagarnąć okrucieństwom i terrorowi, że w swojej wyobraźni muzycznej odwołał się do jaśniejszych przejawów ludzkiego ducha, w czym materia muzyczna może być ogromnie pomocna.
Z drugiej strony nie da się nie dostrzec, że żywiołowość, a nawet radość pojawiająca się w partyturach utworów stanowi być może rodzaj terapii i podszyta jest głębszą refleksją. Czasami jest ona zakodowana, jak w krótkiej i niesamowicie dynamicznej Uwerturze na smyczki Grażyny Bacewicz datowanej na rok 1943, gdzie inicjujący rytm podawany przez kotły (trzy kropki, kreska) to w alfabecie Morse'a litera V jak Victoria, ale zarazem rytm słynnego motywu „pukania losu” z V Symfonii Beethovena. Chronologicznie po utworze Bacewiczówny następowała IX Symfonia Dymitra Szostakowicza z 1945 roku, znana melomanom, jako najlżejsze dzieło symfoniczne wielkiego Rosjanina. Muzykolodzy tłumaczyli ten ostry zwrot w stronę życia i radości chęcią odreagowania po dramacie wojennym i wyzwolenia się z mroku i patosu poprzednich dzieł. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |